Utenbords VS. innenbordsmotor

Stadig flere båtkjøpere velger utenbords-motor. Utenbords er litt dyrere enn innen-bords med bensin, men gir mer fart, støyer mindre og manøvrerer bedre, viser vårt test.

Publisert

Vi er på vei til Larvik, til Stingray Boats Norge, for å finne ut av fordeler og ulemper med innenbords- versus utenbordsmotor. Stingray har nemlig like båtmodeller som selges med både innenbordsmotor og utenbordsmotor. Vi har med oss en støymåler. Det sies at det også er forskjell på vibrasjonene i båten om du har en utenbords- eller innenbordsmotor. Derfor har vi også utstyrt oss med enkelt utstyr for å måle vibrasjoner som forplanter seg fra motor til båt. Dette er ikke vitenskapelig utstyr, men bra nok til å gi oss en indikasjon på forskjellene.

Så like, men forskjellige

Båtene vi skal teste, er Stingray 215 LR og Stingray 214 LR. Skroget og interiørløsningene er det samme på begge modellene. Den eneste forskjellen er at 215 LR er med innenbordsmotor, mens 214 LR er med utenbordsmotor. I disse båtene er det så å si samme plassutnyttelse, uavhengig av hvilket motoralternativ man går for. I mange båter som går for kun innenbordsmotor vil nok den frigjorte plassen utnyttes i større grad. I Stingray er det ingen forskjell, og plassmessig vil nok mange mene at det er større fordel med innenbordsmotor, da det gir større solseng, som breier seg ut på motorkassa. På utenbordsvarianten er denne plassen dårligere utnyttet, samtidig som plassen i cockpiten er den samme.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her