Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Utenbords vs innenbords

Her får du hjelp til å velge. Utenbords bensin, eller innenbords diesel? Hvilke ytelser og egenskaper kan du forvente av to helt forskjellige motortyper? Vi har testet Yanmar 6BY2-260Z-ZT dieselmotor mot Suzuki DF250 påhengsmotor på to like XO 240 RS Open.

Publisert

Dagens moderne marinediesel-motorer er vesentlig lettere, mer effektive og smidigere enn før, og de passer i dag i mindre båter. Tilbudet av motorer har derfor økt for båteieren, og stadig flere båtmodeller tilbys nå så vel med innenbordsmotorer, bensin eller diesel, som med påhengsmotorer. Et vanskelig valg om man skal være ærlig og ikke egentlig vet hva som passer familien og økonomien best. 

For å finne ut av dette stiller vi denne gangen med en 250-hesters påhenger mot en 260-hesters innenbords diesel. De testes på to nye, tøffe «XO 240 RS Open», bygget i aluminium. De har identiske skrog, og det eneste som skiller dem er nødvendigvis akterpartiet. 

Båtene er 7,52 m lange med badeplattform og 5,7 m i vannlinjen. Bredden er 2,28 m og vekten 1150 kg uten motor. Utenbordsvarianten tar motorer fra 150 til 300 hk, mens innenbordsvarianten har plass til bensin- og dieselmotorer fra 190 hk og opp til 260. Påhengsmotoren vi valgte for denne testen, var en Suzuki DF 250, og dieselen en Yanmar 6 BY2 260Z-ZT. Bokstav- og tallkombinasjonene har en forklaring, men det glemmer vi her.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her