Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Gutta kan mene hva de vil. jentene kommer uansett. Det kan du lese mer om i Båtliv som er i salg nå.
Gutta kan mene hva de vil. jentene kommer uansett. Det kan du lese mer om i Båtliv som er i salg nå.

Unge menn tror de er best til å kjøre båt

Ny undersøkelse viser at unge menn tror de er best til å kjøre fritidsbåt. I siste Båtliv kan du lese om hvordan jentene tar roret fra gutta.

Publisert

En fersk undersøkelse som InFact har gjennomført for NORBOAT viser at det er store forskjeller på hvordan kvinner og menn ser på hverandre som båtførere. Og jo yngre man er jo større blir forskjellene.

Noen tall fra undersøkelsen:

Av mennene mener nesten 4 av 10  (38,4 prosent) at mennene er best til å føre båt, mens kun 9,2 prosent mener kvinnene er best.  45,8 prosent mener de er like gode.

Kun 13 prosent av kvinnene mener de er best til å kjøre båt, mens 18,1 prosent av kvinnene mener mennene er best, og 54,7 prosent av kvinnene mener menn og kvinner er like flinke.

Hele 51,1 prosent av kvinner og menn under 25 mener at gutta er best til å kjøre båt, kun 7,1 prosent i aldersgruppen mener kvinnene er best.

Av de som har egen båt (uavhengig av kjønn) mener 34, prosent at mennene er flinkest til å føre båt. I denne gruppen mener 52,1 prosent at de er like gode, og 10,9 prosent mener jentene er flinkest.

Det er relativt små geografiske forskjeller i landet.

 

-Gruppen som må ta lappen, de under 30 år, mener altså at gutta er best til å kjøre båt uavhengig av kjønn. Nå er det naturlig nok ingen forskjell i kravene til kvinner og menn hva båtførerbevis gjelder, men jeg vil nok tro at kvinnene er minst like flinke som gutta.  Det som kanskje er et hinder er at de ikke ofte nok slipper til. Her kan båtbrukere i alle aldre lære noe, nemlig at det er viktig at flere enn en person om bord kan håndtere farkosten. Tenk bare hva som kan skje dersom uhellet er ute og båtfører får et illebefinnende, faller over bor eller på annen måte ikke kan føre båten, ja da er det uhyre viktige at det er flere som kan føre farkosten, sier direktør Erlend Prytz i bransjeforbundet NORBOAT.