Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Totalskadet i brann, meldt stjålet av ny eier

Først brant denne båten opp. Deretter ble den meldt stjålet av ny eier. – Dette viser hvor frekk det går an å bli, sier skadeutreder Jørn Jensen i If Skadeforsikring.

Publisert

Forsikringsselskapet mener at båten egentlig brant opp for mange år siden, før den ble meldt stjålet og det ble utbetalt en halv million kroner i erstatning.  

– Dette er en spesiell sak, sier skadeutreder Jørn Jensen. If Skadeforsikring har anmeldt forholdet som forsikringsbedrageri til Politiet i Agder.

Forsikringsselskap som eier

Båten som her har fått sin historie nøstet opp av forsikringsselskapet var en Hydrolift F29. Det var i september 2008 den ble meldt stjålet, bare tre uker etter at deb angivelig var kjøpt brukt. Papirene var tilsynelatende i orden, og eieren fra Grimstad fikk utbetalt 500.000 kroner i erstatning. Men så kom forsikringsselskapet over informasjon om at alt likevel ikke var som det skulle. Jørn Jensen som også har politibakgrunn fikk tak i omregisteringsblankettene. Papirene viste at båten hadde hatt tre tidligere eiere, og den siste eieren var et forsikringsselskap. Og eier nummer to kunne fortelle at båten brant opp i Portør, i 2000, og at den aldri kom på vannet igjen etter brannskaden. På et båtverskted i Kragerø fant If Skadeforsikring restene av båten.

LES OGSÅ: Hevet 107 meter etter mistanke om forsikringssvindel

Fiktiv kontrakt

– Det viste seg at vår kunde hadde skrevet en fiktiv kjøpekontrakt hvor det fremkom at han hadde kjøpt båten av en kar fra Arendal. Kontrakten ble sendt til småbåtregisteret, som registrerte den ikke-eksisterende båten i navnet til den nye eieren, sier Jensen til Newswire.

If har identifisert den angivelige selgeren fra Arendal og også anmeldt ham til politiet. Begge er nå siktet av politiet. Saken er ikke avslutte

Ønsker småbåtregister

If har aldri brukt mer ressurser på å avsløre båtsvindlere.

– Det er urettferdig at forsikringspremiene fra ærlige båteiere skal gå til å dekke kjeltringoppførsel, sier Jensen. Forsikringsbransjen har ønsket seg et obligatorisk småbåtregister I flere år.

– Vi mener et slikt register vil være et meget godt verktøy blant annet for å forhindre forsikringssvindel og hvitvasking av ulovlig ervervede midler med tilhørende organisert kriminalitet, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finansnæringens Fellesorganisasjon. Båtliv har tidligere skrevet det obligatoriske småbåtregisteret som fantes fram til 2003. I dag er registered frivillig og drives av Redningsselskapet. Av Norges vel 800.000 fritidsbåter er 180.000 av dem registert i det frivillige registeret.