Tjærebrun roglede fra Finland

Tyrväntö, Finland: Årer duger fortsatt. Og om båten er skikkelig konstruert, kan roturen bli en stor fornøyelse. Det vet finnene, som i motsetning til norske båtbyggere masseproduserer rimelige plastversjoner av sine tradisjonsbåter.

Publisert

Som regel er det liten glede forbundet med å ro en vanlig liten landstedsbåt, uansett hvor «rovennlig» den skal være. Men den klassiske finske, spissgattede «Savolax-båten» er bygget i et utall varianter siden tidenes morgen, og dermed er det årene som har fått bestemme skroglinjene.

Suvis nye «Terva» (tjære)-serie er laget i brun plast, for å gi et inntrykk av tjærebredd treverk. Om man liker dette påfunnet eller ikke, er opp til den enkelte, men brun glassfiber er lettstelt så det holder, og glir dessuten mye penere inn i landskapet enn kritthvite eller fargesprakende båter.

I likhet med mange norske tradisjonsbåter har «Savolax-båtene» en rank og slank skrogform, som kvitterer med fin fart etter få åretak, og byr på svært smidig manøvrering. Rodd på «halv maskin» kan en slik båt frakte deg langt av gårde uten store anstrengelser, og ettersom det er et lite akterspeil på båtene, kan det settes på en liten påhengsmotor eller el-motor. De to største Terva-modellene er da også forsiktig tilpasset motorbruk ved at de har litt bedre bæring akter enn rene robåter, men også minstemann på knappe 14 fot kan forsynes med en to-hester.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her