Tøff motorcruiser fra Kina

Det er ikke lenger bare de store seilyachtene som krysser verdenshavene.  Havgående motorcruisere er populære for tiden. Her er en virkelig tøff nyskapning, bygget av amerikanere i Kina.

Publisert

Nordhavn-verftet er ikke redd for å gå egne veier når det gjelder yachtdesign. Mens de fleste «ekspedisjons-yachtene» gjerne ser ut som kommersielle fartøyer, har amerikanske Nordhavn hentet inspirasjon både fra fisketrålerne i Nordsjølandene og moderne, italienske motoryachter.

 Siste nytt fra selskapet er Nordhavn 78, en elegant langturbåt bygget ved selskapets eget verft i Kina. Første båt sjøsettes tidlig neste år og vil bli vist på de store båtmessene i Europa. Det blir en typisk langturbåt med gode sjøegenskaper og flott design. Men noen racerbåt er det ikke; toppfarten er ikke en gang oppgitt, men cruisefarten skal være ni knop.

Nordhavn ble startet av to unge amerikanere i 1988.  Begge hadde solid erfaring fra langturer over verdenshavene og begynte med å importere typiske tråler-båter fra Taiwan. Senere utviklet de egne modeller og formverktøy i Syd-California og etablerte sitt eget verft i Taiwan. I dag bygges båtene ved Nordhavns verft i Kina. Et eget Europakontor er åpnet i Hamble, utenfor Southampton i England.

Noen data for 78-foteren: Loa 78’1/4”, bredde 6,4 m, dypg. 2,34 m, depl. 114,3 tonn, vanntanker 2,271 l, motorer: 2 x 425 Cummins dieseler, cruisefart 9 knop. Mer informasjon: Nordhavn Europa Ltd. [email protected]

Powered by Labrador CMS