Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

HYSJ! Vi tester nytt drev

Yanmars nye hydrauliske drev ZT350 overbeviser etter testkjøring i Oslofjorden.

Publisert Sist oppdatert

Vår testbåt, en Riviera 925, hadde fått førstegenerasjons drev montert. Dette var med mekaniske sjaltere og virekobling på grunn av at motoren var av eldre merke. Vi fikk likevel et meget godt inntrykk av den hydrauliske clutchen som er utviklet for dette nye drevet. Ikke en lyd, ikke så mye som et lite klunk en gang når vi la båten i gir forover eller akterover. Noe treghet i kablene selvfølgelig, men ellers var dette virkelig som kniv i varmt smør.

    Noe av hemmeligheten, foruten den lave vekten på selve drevet, er måten clutchen gjør at alle tradisjonelt bevegelige deler ikke snurrer når motoren går på tomgang. Her sparer man slitasje og drivstoff.

    På de nye fullelektroniske motorene behøver man ikke mekaniske sjaltinger/gass/girvaier. Da kommer dette nye systemet til sin fulle rett, og vil oppleves enda stillere. På den fullelektroniske utgaven kan man også justere forsinkelsen fra man legger i gir, til propellene faktisk griper.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her