Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

TEST: Hengere

Noen gruer seg til transporten, mens noen trekker gladelig med seg båten over halvelandet. Forskjellen kan ligge i valget av redskap.

Publisert

I Båtliv nr. 5, 2011 tok vi for oss «det enkle båtlivet», med småbåter på bremseløse 750-kiloshengere. Nå øker vi slagkraften og ser på det største lasset den typiske familiebilen i praksis kan trekke uten utvidet førerkort: 1300-kiloshengeren. Dette er greie allroundhengere som kan frakte svært mange båter med en egenvekt inkludert motor på rundt et tonn og en lengde på inntil 23 fot (kapasiteten varierer fra henger til henger). Da er båtene ennå såpass håndterlige at de kan fungere som «hagebaserte» båter for dem som ikke har havneplass, eller tas med på ferieturen for den del. Med båten på henger kan østlendinger lett utforske vestlandsfjorder og vill skjærgård, vestlendingene kan dra på kanalfart i Telemark – og alle søringer kan oppleve Nord-Norge på sitt flotteste, på egen kjøl.

Nå må det finregnes

Men når vi øker nyttelasten, stiger også kompleksiteten. Nå må sjåfører med førerkort klasse B forholde seg til «campingvognregelen». Litt forenklet lyder regelen slik: Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt må til sammen ikke overstige 3500 kg.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her