Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Test: Evinrude 200 hk. 235 timer & 3 år uten trøbbel

I tre lange sesonger har vi testet Evinrudes 200 hk E-TEC V6 motor. På tross av et par propellskift etter eget ønske, noen falske alarmer og et par instrumentvisninger som har falt fra, bøyer vi oss til vannflaten og kan ikke annet enn å lovprise den ultramoderne totakteren.Båtliv 9/10

Publisert Sist oppdatert

Sliter med turtallet 

Vi har tidligere kjørt test på andre E-TEC-motorer, og slitt med å få topp turtall. Det samme har vi opplevd med denne motoren. Heldigvis har vi hatt den over så lang tid at man får muligheten til å teste litt forskjellige propeller. Det har vi også gjort. Vi startet med en bredbladet Rebel-propell størrelse 15 1/4x19, men fikk ikke mer enn 4700 omdreininger. Båten gikk imidlertid rimelig, og den hadde bra toppfart. Vi ønsket likevel å utnytte turtallet som var oppgitt til maks 5500 omdreininger. Midt i første sesong tok vi et propellskift, da ned til 15-1/2x17, og holdt oss fortsatt til Rebel. På dette byttet vant vi 300 omdreininger, og kjørte slik til midtveis i andre sesong. Da skiftet vi til en Viper med smalere propellblader; størrelse 14 3/4x17. Det første tallet står for omkretsen på propellbladet, det andre tallet for stigningsgraden på propellbladene. Stigningsgraden angir hvor langt propellen går i vannet i løpet av en runde rundt. Dette valget gjorde at vi økte omdreiningstallet til 5400 og vi fikk en mye mer akselerasjonsvillig båt. Morsomt å kjøre i bølgene når man kunne bruke gassen aktivt. Men vant vi noe på toppfart? Niks, den gikk ned to knop, fra 38 til 36, fra det opprinnelige valget, og en annen merkbar negativ konsekvens, vi måtte oftere til bensinstasjonen. Skulle vi fortsatt hatt denne motorpakken på båten ville vi helt klart gått tilbake til den store Rebel-propellen vi hadde første sesongen. Et mye bedre allround-valg, synes vi.

NASA har gjort den lettere

Evinrudes lange samarbeid med NASAs lettmetalleksperter har her gitt en tettere og lettere motor. Det skiller cirka 30 kilo, noe som merkes på hekken, men ikke på kreftene. Skjønt, vi har diskutert kreftene med andre E-TEC-kjørere, og noen av de vi snakket med mener å kunne kjenne et noe bedre dreiemoment på den tyngre utgaven. I tillegg til mer bruk av lettmetaller, er motoren skviset til en 60 graders blokk som gjør den smalere og mindre også i ytre mål. Den opprinnelige og eldre utgaven har til sammenligning 90 graders blokk. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her