Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Telemarkskanalen minutt for minutt

”Telemarkskanalen er blodet som renner gjennom telemarkingen”, ble det sagt i åpningsminuttene av årets store minutt for minutt-sending på NRK. Vi i Båtliv gjorde samme turen for to år siden i en elektrisk Polarsnekke bygd i Telemark.

Publisert

Så sitter vi her igjen da. Klistret til TV`n for å følge et stykke nasjonalromantikk flyte forbi på femti-tommeren. Minnene fra den vakre kanalen er ikke vanskelig å spore. Dagens sending avslører ikke minst for et yrende båtliv det er på kanalen. Vakre Victoria følges av en hel armada, og Telemarkingens sterke tilknytning til hjemfylket får selv følgelig fritt utløp.

Utropt til en av verdens vakreste vannveier, fylte i fjor 150 år. Telemarkskanalen er folkelig majestetisk, og arnestedet for mye av vår kulturarv. Uten kanalen ingen velstand. Uten telemarkingene: et fattigere stykke Norge.

Historisk i all sin velde

Det er ikke bare skisportens vugge som har stått i dette historisk interessante fylket. Norsk industri har også mye å takketelemarkingene for. Langs vannveien som stod ferdig i 1892, og ble påbegynt i 1861, har Sam Eyde og Kristian Birkelandlagt grunnlaget for Hydros gigantiske suksess. På Ulefoss laget man støpejern av ypperste kvalitet. Hvem har ikke lagt merke til navnet Ulefos med store bokstaver innfelt i samtlige kommunale

kumlokk over det ganske land. Da kanalen sto ferdig i 1892 ble den ute i Europa betegnet som et «åttende underverk». Utviklingen av kanalen i sin fulle lengde hadde da pågått over flere tiår allerede. Mye av den første trafikken var knyttet til brynesteintransporten fra bruddene i Eidsborg i Lårdal.

Før de rutegående dampbåtene ble satt i drift på Telemarksvannene på midten av 1800-tallet, var det å ro vannene når en skulle til byen. Folk kunne bli rodd eller leie prammer med toog tre åreganger, og langs vassdraget var det gjestgiverier der de reisende kunne ta inn. Strekningene over de store sjøene var delt inn i roskift. Mellom sjøene var det å gå til fots eller å få transport med hest.

For å sluttføre hele kanalsystemet hadde 500 mann jobbet i 5 år med å sprenge seg vei gjennom fjellet. Med hele 18 slusekammere var veien banet fra Skien og inn til urnorske Dalen, en seilas på 105 km og med en høydeforskjell på 72 meter. Kanalen ble kalt «Hurtigruten» mellom Østlandet og Vestlandet og var også den viktigste ferdselsåren mellom over og nedre Telemark for folk, buskap, varer og tømmer. I dag er det turister fra nær og fjern som kommer for å oppleve denneunike vannveien som framstår omtrent som for over hundre år siden. De steinmurte sluseveggene, de enorme sluseportene, åpne- og lukkemekanismen – alt er autentisk.

Sjekk noen av våre artikler fra turen:

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=492171

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=492252

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=492305

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=492420

Her kan du kjøpe hele artikkelen fra vårt Telemarks-besøk. http://netthandel.batliv.no/wip4/detail.epl?id=566601