Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Svenskene tilbakekaller alle båter fra Kimple
Svenskene tilbakekaller alle båter fra Kimple

Svenskene tilbakekaller alle båter fra Kimple

Svenske Transportstyrelsen tilbakekaller samtlige båter fra Kimple.

Publisert

På nettsiden til den svenske produsenten møtes man straks av at en Kimple er en trygg investering. Her er ikke svenske Transportstyrelsen like enig. Nylig har de besluttet å tilbakekalle samtlige båter fra Kimple. Dette er alumuiniumsbåter fra 3,3 meter til 4,5 meter. Tilbakekallelsen kommer som følge av at Kimple er blitt forbudt på det svenske markedet fordi den svenske importøren Midmarine ikke kan vise til at båtene tilfredsstiller kravene til CE-merking. Transportstyrelsen skal ha purret på dokumentasjon, uten å ha fått dette. Første forespørsel skal ha skjedd for nesten et år siden.

Ut til alle EU-land

Christer Bergström, ansvarlig for kontroll av fritidsbåtar på Transportstyrelsen bekrefter for Båtliv at det nå er omsetningsforbud av Kmiple-båter i Sverige.

– Dette skyldes at den svenske importøren  ikke har sendt inn nødvendig dokumentasjon. Forbudet er rettet mot importøren, men vi har meldt fra til andre land som også krever CE-godkjenning om at Kimple ikke har dokumentert at kravene er tilfredstilt, sier Bergström til Båtliv. Han har sendt en såkalt RAPEX-melding til alle EU-land, og opplyser at det nå blir opp til en EU-kommisjon om hva som skjer videre.

– Jeg har sjekket og har registrert at det er 10-12 land som importerer Kimple fra Kina, sier Bergström.

– Vil ha alt i orden

Den norske importøren Tønsberg Båt AS ble i dag kjent med at den svenske importøren ikke har levert papirer som de er blitt forespurt for 11 måneder siden.

– Dette er noe vi tar veldig seriøst, og vi ønsker at alt skal være riktig. Hvis det er noe tull tar vi heller en ny sertifisering av båtene, og da med Norske Veritas, sier Øystein Bøe hos Tønsberg Båt til Båtliv. Han påpeker at de har hatt dialog med Sjøfartsdirektoratet siden de begynte å ta inn båtene fra Kina.

– De norske båtene er CE-godkjente, og vi har papirer på dette, sier Bøe.

– Så hvis dere hadde blitt spurt om denne dokumentasjonen kunne dere skaffet det?

– Ja, det kan vi. Jeg kjenner ikke helt til alle detaljene fra Sverige, men jeg kan ikke skjønne at det er fare for norske kunder, sier Bøe.

– Alvorlig

Sjøfartsdirektoratet ser alvorlig på at svenske sjøfartsmyndigheter iverksetter tiltak mot Kimple fritidsbåter i Sverige.

– Direktoratet vil i nærmeste fremtid foreta et tilsyn hos den norske hovedimportøren av dette båtmerket. Formålet med tilsynet er å kontrollere at importøren kan dokumentere at modellene som selges i Norge tilfredsstiller kravene til CE-merking i henhold til lovverket. Først når dette tilsynet er gjennomført og dokumentasjonen gjennomgått,  vil direktoratet kunne vurdere om det skal iverksettes tiltak i Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet til Båtliv.