Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Svenskene ønsker flere reguleringer på sjøen

Det svenske båtfolket er positive til et vestpåbud og ønsker å beholde promillegrense på 0,2 på sjøen. Det viser den svenske båtlivsundersøkelsen som nylig er ferdig.

Publisert Sist oppdatert

For tredje gang har svenskene laget en båtlivsundersøkelse. Tallene ble presentert på Fritidsbåtseminaret i Haugesund. Første undersøkelse ble gjort i 2004, andre i 2010 og den ferskeste var ferdig i 2015. Lars-Göran Nyström i Sjøsikkerhetsrådet i Transportytelsen forteller at undersøkelsen er gjort for å få frem fakta om båtlivet og få et bilde av hvordan det svenske båtlivet virkelig er. Dette er en omfattende undersøkelser med intervjuer av båtfolket som har pågått de to nest siste månedene i fjor. Undersøkelsen er med det ganske så fersk. Så mange som 3594 ble intervjuet. Til sammenligning ble 4652 intervjuet i den norske båtlivsundersøkelsen for fire år siden. Men prisen er også forskjellig. Mens en ny undersøkelse i Norge er beregnet å koste 1,2 millioner kroner har svenskene gjort sin omfattende undersøkelse for halve prisen. Resultatet i Norge er at prisen er så høy at undersøkelsen ikke blir gjennomførbar i år.

Flere bensinmotorer

Den svenske undersøkelsen viser at 14 prosent av husstandene i Sverige har en båt. De tre av fire av disse eier en båt, resten eier flere (54 prosent i Norge). Beregninger viser da at det er totalt 822 000 båter i Sverige (752 000 i Norge), og 756 500 av disse skal være sjødyktige. En ikke ubetydelig andel av disse, faktisk så mange som 33 prosent, er på Østkysten i Stockholms nære områder. I Sverige er det også en god del innlandsbåter, så mye som 25 prosent av båtene. Sydkysten (fra svenskegrensen og forbi Göteborg) der flest nordmenn ferdes har bare 11 prosent av båtene. Småbåtmarkedet vokser i Sverige. Mens båter opp til 5,9 meter utgjorde 58,9 prosent av fritidsbåtflåten i 2010, så utgjør den nå 72 prosent. Og undersøkelsen viser at båtene har en gjennomsnittlig maks hastighet på 15,5 knop. Med så stor andel mindre båter er det heller ikke overraskende at det er bensinmotorer som dominerer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her