Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann
Superrask megayacht designet av nordmann

Superrask megayacht designet av nordmann

En av verdens raskeste megayachter er bygget på Skagen og er designet av nordmannen Espen Øino.

Publisert Sist oppdatert

>>Se bildespesial

>>Se film

Nylig skrev vi om den norske nylanseringen av Goldfish 50 Open, men noen satser enda større, og enda raskere. På Skagen har Danish Yachts desigent «Shooting Star» på 124,5 fot. Lengden vil si at den kvalifiseres som megayacht, og den holder nå til på Frankrikes sørkyst.  «Shooting Star»  skal være god for 48 knop, og nordmannen Espen Øino har dermed designet en av de raskeste megayachtene på markedet, og danskene har bygget den.

På forsommeren fikk «Shooting Star» pris for å være den beste planede yachten på markedet, under en kåring i Istanbul.

Dyr luksus

Megayachten er utrustet med to dieselmotorer på til sammen 9226 hestekrefter, med vannjet i stedet for tradisjonell propell. Vil man cruise, uten å brenne av for mye drivstoff, er cruisingfarten ikke mindre enn 40 knop, men vil man virkelig slappe av og komme langt med full tank (20 000 liter) må båten holde en økonomisk hastighet på 12 knop, og får en rekekvidde på 900 nautiske mil.  Men det blir uansett en dyr langtur, i hvert fall for den store andelen med vanlige lommebøker. Med en dieselpris på ti kroner literen, koster det 200.000 kroner å fylle tanken. Skal du kjøre norskekysten på langs, tur retur, må det budsjetteres med nærmere 700.000 kroner.

«Shooting Star» er til salgs, men selv et heftig spleiselag er neppe nok. Full tank blir småpenger, med en prislapp på 18,5 millioner euro. Det vil si 135 millioner kroner med dagens kurs. Men med moms blir det 169 millioner for å ha den i norske farvann. Du kan også legge til nesten 1,8 millioner kroner i avgift for alle hestekreftene. Selv om båten er designet av en nordmann vil vi neppe se denne båten i norske farvann, om det ikke er en utenlandsk kjøper som tar ferien til Norge.

Åpen løsning

Innvendig er båten designet av Art Line, og den har soveplass for maks ti personer fordelt på fire lugarer. I tillegg har yachten plass til mannskap på fem. Eierlugaren i forpiggen er større enn et vanlig soverom, med et stort bad, sofa og en enorm dobbelkøye. Store takvinduer opp til fordekket slipper dagslys inn i lugaren.

Salongen har et stort spisebord, en sofagruppe og en egen bar – alt under åpen himmel, om man ønsker. Den enorme takluka kan åpnes og stenges ved behov. Men det er også mulig å sitte på akterdekket, som både har benkeplass og en egen spisegruppe. Fra badeplattformen er det tilgang til båtens tredje vannjet, som sitter på en 3,5 meter Williams tender-RIB.

Langt fra arbeidsledig

Yachtdesigneren Espen Øino har fått en enorm internasjonal etterspørsel, og har designet kjente yachter som «Al Said» (155 meter), «Serene» (133,90 meter) og «Octopus» (126,2 meter). Til sammen har han designet 35 yachter i størrelsen fra 35 til 155 meter. I tillegg har han fem yacht-prosjekter som er under arbeid. En av dem en «Victory» på 140 meter som etter planene skal sjøsettes i 2014.  Det antas at «Victory» vil bli verdens mest høyteknologiske yacht. Kortene holdes tett til brystet når det gjelder spesifikasjoner, skisser og hvem kjøperen er.

Verdens raskeste

Lurer du på hva som er verdens raskeste megayacht? Den raskeste har holdt på tronen i mange år, og ble bygd i 2005, og har det passende navnet «The world is not enough». Den 42 meter store megayachten har en oppgitt toppfart på hele 70 knop. Den impoernede raske båten skal vissnok ha et minimum av støynivå, til tross for sine 20.000 hestekrefter. Med sine to 18-sylindrede Paxman dieselmotorer og doble TF80 Lycombing-turbiner. Komfortabel cruisingfart oppgis å være 50 knop.Se film av den raskeste megayachten her.

 

Se produsentens film fra verftet, yacyen og intervju med Espen Øino:

Verdens raskeste megayacht, «The world is not enough»: