Daycruiser spesial: OceanMaster 630WA

Super for solrike dager

OceanMaster er prisgunstige og populære daycruisere, og reklamen skryter av et stort bruksområde. Vi testet båten på sommerens varmeste dager for å finne styrker og svakheter.

Publisert Sist oppdatert

Mange av oss drømmer om sol, varme og speilblankt vann. Vannski på dagen, og et glass hvitvin på dekk etter kveldsbadet. Båtbransjen har levert oss klisjeene i årevis, men værgudene har ikke levert varene de siste årene, før i år.

Vi hadde besøk fra Frankrike under testen av OceanMaster 630WA, og de kom fra 19 grader og regn i Paris til 30 grader i Oslo, og vanntemperatur på høyde med Middelhavet. Sene kvelder om bord med lys himmel var nytt og overraskende for våre gjester fra sydligere strøk. Vi glemmer kanskje hvor bra vi har det.

Vår egen øy

Vi pakket våre bagger med badetøy, litt mat og noen vannleker, og satte kursen ut mot øyene i Oslofjorden. Båten ble testet over to døgn, 48 timer med bading, spising og vannleker. Vi putret forbi overfylte badestrender med vår lille private øy. For det er virkelig OceanMaster 630.

Prisen starter på under 200.000 kroner uten motor. Det 21-fot lange skroget byr på mye båt, til og med en liten kabin hvor det kan settes inn et toalett. Konsollen er flyttet litt akterover i forhold til konkurrentene, og designeren har prioritert god plass forut. Her kan det rigges til et bord, eller gjøres om til en stor solseng, perfekt for varme dager.

Det er god passasje mellom konsollen på begge sider, og det gjorde at vi kunne legge rumperisteren på den ene siden, ferdig blåst opp.

Kalde drikker hadde vi i en kjøleboks som vi koblet til 12 volts anlegget, men vi kunne like gjerne fylt opp fiskekummen med is, og lagt flaskene der. Noe bysse finnes ikke, da må du opp i størrelse. Vi lagde i stand baguetter til lunsj og kyllingsalat til middag, men vi kunne selvfølgelig også tatt med en liten grill og hoppet i land og grillet. OceanMaster 630 er en båt for dagsturer, og da er bysse unødvendig.

ØY: Vår lille båt var badestrand, restaurant, solseng, fornøyelsespark og stupetårn på én gang.
ØY: Vår lille båt var badestrand, restaurant, solseng, fornøyelsespark og stupetårn på én gang.

Sporty linjer

OceanMaster er kjent for å gi mye for pengene, men båtens linjer har tidligere ikke vært noe å rope hurra for. OceanMaster 630 erstattet bestselgeren OceanMaster 605 i fjor, og det var et gedigent løft. Ikke bare utseendemessig, men også funksjonsmessig. Nyheten har bedre plass bak konsollen, og kjøreposisjonen er blitt bedre. Det er også bedre plass for passasjerene på toften helt akter. Den nye utgaven har også en større, og lysere kabin.

OceanMaster 630 er som forgjengeren både høy og bred, men spesielt konsollen ser bedre ut. Den beskytter også føreren bedre. OceanMaster 630 er etter min mening blitt en av de tøffeste i serien. Båten kan leveres med farget skrog, men jeg syns den gjør seg godt med hvit skrog og hvit motor.

Konsollen har praktiske rom, bla for mobilen. Det er 12 volts uttak, men hvorfor ikke også en USB-utgang som alle bruker til å lade duppedingser med? Kartet kan greit legges vekk når man kjører. Testbåten var utstyrt med Raymarine a70-plotter, inkludert ekkolodd. Kjørestillingen er god, både om man sitter, eller står.

Som de fleste motorbåter av denne typen, så vandrer styringen en del, særlig på lav fart.

MAT: Bordet er plassert forut hvor det er bra med sitteplasser. Bordet er samme plate som leggen som brukes til å lage en solseng. Denne er fryktelig tung.
MAT: Bordet er plassert forut hvor det er bra med sitteplasser. Bordet er samme plate som leggen som brukes til å lage en solseng. Denne er fryktelig tung.

Laget for gode dager

OceanMaster 630 er 2,5 meter bred, som er den tillatte bredde for henger. Det gir god plass om bord, men den store bredden er ingen fordel i grov sjø. Vi opplevde ingen grov sjø under testen, men fikk prøvd båten i hekkbølgene fra andre båter. OceanMaster 630 tar sjøene OK, men er ikke noen båt for grov sjø. Båten er super for Oslofjorden, men er ikke den jeg ville kjøpt for lengre turer langs Sørlandskysten.

KABIN: Det er mulig å sove i båten, men det blir trangt og ukomfortabelt for voksne. Det er også muligheter for wc. Kabinen lukkes med skyvedør.
KABIN: Det er mulig å sove i båten, men det blir trangt og ukomfortabelt for voksne. Det er også muligheter for wc. Kabinen lukkes med skyvedør.

Barnevennlig

Med i standardprisen er puter for hele båten. Disse putene tåler vann, men bør ryddes vekk etter bruk. Standard puter er mørke grå. I solen ble dette veldig varmt, så vi måtte legge håndkle som mellomlag for å kunne ligge ned.

Med båten følger et bord, som også kan brukes for å lage en stor solseng forut. Dette bordet var overraskende tungt. Det gjør det klønete å lage solsengen.

Det var lettere å bruke platen som et bord, og det fungerte bra. Fire spiste middag uten noe problem.

Vannleker er en viktig del av vårt båtliv. Vannskikrok har blitt standard vare på de fleste motorbåter av denne typen, men mangler på OceanMaster 630. Vi brukte kun et kryssholt på den ene siden. Båtens tyngde gjorde at båten likevel ikke ble dratt til siden.

Våre unge venner fra Frankrike syntes rumperister var gøy, men likte ikke høy fart. Dessverre så er det plan, eller ikke plan. Vi skulle gjerne kjørt saktere enn 18 knop, men det er ikke mulig, uten å grave opp mye sjø.

FART: OceanMaster 630 byr på tøffe linjer og god plassutnyttelse. Båten er best i godt vær.
FART: OceanMaster 630 byr på tøffe linjer og god plassutnyttelse. Båten er best i godt vær.
STUEPLASS: Med knøttsmå fendre er det plass til disse samt fortøyningstau forut.
STUEPLASS: Med knøttsmå fendre er det plass til disse samt fortøyningstau forut.
JUKS: Laminatdekk som ser ut som teak er ekstra. Skitt og sand samler seg langs kanten. Spar kroner, og kjøp uten.
JUKS: Laminatdekk som ser ut som teak er ekstra. Skitt og sand samler seg langs kanten. Spar kroner, og kjøp uten.
TYNT: Madrassen i kabinen er en vits. Uten småbarn ville jeg fjernet alt.
TYNT: Madrassen i kabinen er en vits. Uten småbarn ville jeg fjernet alt.
GJESTER: Vi var 11 personer om bord, og vårt besøk fra Frankrike fikk opplevd norsk båtliv på sitt beste.
GJESTER: Vi var 11 personer om bord, og vårt besøk fra Frankrike fikk opplevd norsk båtliv på sitt beste.

Info om båten

OceanMaster 630 WA

Pluss:

  • Billig
  • Trygg
  • God plass

Minus:

  • Høy planingsterskel
  • Flat bunn
  • Mangler vannskikrok

Tekniske data

  • Lengde: 6,30 m
  • Bredde: 2,50 m
  • Vekt: 800 kg
  • Bensin: 150 l
  • Sitteplasser: 8
  • Køyeplasser: 2
  • Motor: 115-140 hk
  • Pris: 279.000
  • Pris testbåt: 318.000

Min mening: Får ikke alt

Axel Nissen-Lie

Selv har jeg en Morgan 5250 med 70 hk Suzuki, en båt jeg er svært fornøyd med. OveanMaster 630 WA er en båt med samme bruksområde, men i en større utgave. Det gjør at du kan være flere om bord. Det er plass til do. Båtens størrelse gjør at den også tåler mer sjø. Ulempen med økt motorstørrelse er at den bruker mer drivstoff, og ikke minst, den blir tyngre å dra etter bilen, og å sjøsette. En større båt lager også mer bølger, og det setter større begrensninger på fartsbruken, om man ønsker å ta hensyn til mykere båtbrukere.

Det er ikke alltid at båtbruken blir slik man tror. Da jeg kjøpte min Morgan var det viktig å ha kalesje for å kunne bruke båten også når det regnet. Kalesjen brukte jeg imidlertid sjelden, og i de siste årene har jeg ikke en gang montert dem. Samme med putene. Det ser pent ut, men jeg bruker dem ikke. Båten må være enkel å bruke, og lett å holde ren. Båten brukes mye, men mest til transport, kjøring med vannleker, og litt fiske. Båten kom på vannet i mars, og vil nok ligge ute til november.

For mange er det et stort poeng å ha do om bord. PortaPotti er ingen ideell løsning. Da er det bedre med en bøtte. Pumpedo krever septiktank og etter hvert sannsynligvis også muligheter for tømming fra land. I Sverige blir det forbudt å tømme doen i sjøen, også ute på havet, men du kan tømme bøtta. Jeg har aldri savnet do i min Morgan. Om det trengs, så har vi svingt inn mot land.

Morgan har samme typen skrog som OceanMaster. Bredt og flatt. Bra på flatt vann, men utrivelig i sjø. Med kun 17 fot, og langt mindre vekt, så merker du bølgene langt tidligere i min båt, enn den jeg testet.

For mye sjø, finnes det ikke noe bedre enn vår reportasjebåt. Den er helt i den motsatte enden av OceanMaster og Morgan. Det er en VSR 5.8, en ekstremt smal RIB. Det er ikke plass til mange, eller mye om bord, men tar oss dit vi vill i alt slags vær.

Den har heller ingen planingsterskel, og går svært økonomisk. 60 hk gir den toppfart på litt over 30 knop, og marsjfart ligger på 25. Dette er en båt som transporterer oss dit vi ønsker, også på åpent hav, i alt slags vær, men håpløs for familien. Selv om jeg gjerne skulle hatt det, så kan man ikke få alt. For de fleste er OceanMaster løsningen det ideelle.