Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Stortest av åtte daycruisere

Båtliv har arrangert et uoffisielt VM for daycruisere og samlet båter fra åtte nasjoner til hardtest. Se bilder og les om de åtte daycruiserne, og se TV2 hjelper deg i kveld.

Publisert

Askeladden, C6, Regal 2250, Aquamar Bahia, NorthStar 220, Style Focer 215, Flipper 630 DC, OceanMaster 620 DC og Uttern D66. Båtliv har kjørt alle disse daycruiserne mot hverandre på Hankø i sommer. Konklusjonen er at det lages mange bra skrog, mens innredninger og løsninger spiker enormt.

Daycruiserne har et paradoks, og det er at mange ønsker å få plass til mest mulig på minst mulig plass. Dette gir mange rare utslag. Når vi for eksempel skal bedømme fordelen det egentlig er med et høyt fribord på grunn av sikkerheten for barn om bord, gir dette negativt utslag på det å komme seg ut av båten ved tillegging. Da må man være apekatt og ha seks i gym. Båt er alltid dilemmaer og kompromisser. Vår test er derfor ikke noe annet enn en veiledning. Som båtkjøper bør du alltid lytte til egne følelser og hva lommeboka sier. Gjerne erfare båten med hele familien om bord før du bestemmer deg. Tenk bruk og bruksverdi.

Norge, Sverige, Finland, Italia, USA, Polen, Brasil og Tyrkia.

Norske Askeladden var dyrest med en prislapp på nesten 530 000, men så var det testens eneste med diesel og vi digget kjøreegenskapene.

Italienske Aquamar kostet langt under det halve av Askeladden, og kunne tilby mye båtglede for pengene, men det var også det eneste. Her var det spart på det meste, til og med utseende!

Amerikanske Regal heller mer over mot de rene sportscruiserne. Solseng, stor badeplattform, lav design, stor bredde og enorme fartsresurser gjør den til et godt rede for det unge paret som er opptatt av og synes med både kropp og sjel.

Tyrkiske North Star var en høy og stor båt. Den skilte seg klart ut innvendig med ståhøyde og eget toalettrom som man faktisk kunne bruke med døra igjen. I fronten hadde den imidlertid et spyd av et anker montert som ødela for ilandstigningen, og kunne drepoe en mann om du kom fort inn mot brygga. Spørsmålet er vel om det er nødvendig på en ”liten” båt med denne type ankerinnretning.

Polsk/norske Oceanmaster har levert en båt som har et godt skrog, men som innvendig roper på putekrig. Mange ileggsplater og puter til å putte rundt omkring gjør den til et puslespill og innrede. Virker fortsatt litt uferdig selv om eksklusive-pakka stod i testbåten.

Finske Flipper har linjene, men mangler ellers mye utstyr som de andre kan tilby. Ingen toalettløsning, ikke noe kokemuligheter, ingen vask eller vann. Den går lekkert i sjøen og vil nok kunne være en ideell båt for de raske turene med ferdigpakket nistekurv og flaskevann. Den er jo et par hundre tusen billigere enn de fleste andre konkurrentene, og da kan man jo saktens vaske hendene i sjøvann, eller?

Brasilianeren er en av båtene som har resit langt for å komme til norske farvann. Mye liksomaluminium (glassfiber i grått) gjør at båten virker litt billig, uten å være det egentlig. Style er pen å se på for den som liker litt ekstreme linjer. Den takler norske farvann ypperlig og kan være et godt alternativ til den yngre delen av båtbrukerne.

Svenskene kan båt, unnskyld  alle norske båtbyggere. Uttern var båten som fylte de fleste sko i denne testen. Den oser av detaljer som bygger på tradisjon og nytenking, kompetanse og brukererfaring.

Se testen på TV2 hjelper deg torsdag klokken 20.30.

Testen kan  leses i sin helhet på PDF-fil for nedlastning, gratis for abonnementer og 50 kroner pr. artikkel for andre. Bladet er ute hos abonnementene 31. august og i løssalg fra  5. september.

Tegn abonnementBåtliv