Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Større og sterkere 8-hester

Yamaha har oppgradert sin åtte-hester. Denne motoren leveres både i en standardversjon og som FT.

Publisert

Pressemelding:

FT- modellen har en annen utveksling i girhuset og spesiell propell. Det gjør FT-motoren velegnet til tyngre båter som ikke planer.

De nye modellene er basert på den samme to-sylindrete motoren. Motorblokken har fått økt sylindervolum. Det gir et høyere dreiemoment. Begge motorene yter åtte hester ved 5.500 omdreininger i minuttet.

Yamaha har i tillegg endret design og ergonomi. Dekslet har fått samme utforming og grafikk som de større Yamaha-motorene. Styrekulten er forlenget. Girvelgeren er plassert lengre fremme på styrekulten slik at den blir lettere å bruke. Styrekulten er også hengslet på en annen måte. Det gjør at den kan foldes tettere på selve motoren. Dermed tar motoren mindre plass når den lagres – enten det er om bord eller i garasjen. For å gjøre oppbevaringen mer fleksibel har motorene fått hvileputer slik at de kan lagres liggende på høyre side. Det integrerte bærehåndtaket har fått en ny utforming som gjør det enklere å bære motoren, som veier fra 40 til 49 kilo avhengig av hvilket utstyr den har.

Yamaha F8 og FT 8 kan leveres med manuell eller elektrisk start. Med el-start kan motoren kobles til fjernkontroll og rattstyring. Den elektriske versjonen har også automatisk tiltemekanisme og generator som yter 6 Ampere.

Spesifikasjoner:

Motortype: 2-sylindret firetakter med enkel kamaksel
Effekt / turtall: 8 hk / 5.500 o/min
Turtallsområde: 5.000 – 6.000 o/min
Bensinsystem: Forgasser
Tenningssystem: CDI
Vekt: 40 kg – 49 kg
Pris fra: Kr. 15.350,-