Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Spesialtilpasset for nordmenn

Europas største båtprodusent har gitt etter og skreddersydd en daycruiser slik importøren tror nordmenn ønsker det. Nå gjenstår det å se om Cabrio 550 slår an på det norske markedet.  Se vår bildespesial og vurder selv.

Publisert

» Se vår bildespesial!

Vi nordmenn har litt andre båtvaner enn for eksempel franskmenn. Mens båtfolk ellers i Europa legger akter mot land, foretrekker nordmenn å hoppe i land fra baugen. Dette er bare en av mange hensyn som er tatt når den nye båten har vært på tegnebrettet. Båt- og motorimportøren Erling Sande har vært pådriver i prosessen.

    – For første gang i historien har en norsk distributør fått et verdensledende verft til å produsere en båt etter våre ønsker, sier en fornøyd Stein-Harald Jørgensen. Han har garantert overfor den franske båtprodusenten at Erling Sande skal klare å selge et viss antall båter, men hvor mye vil han ikke ut med.

    – Finnland og Sverige er to land som deler våre båtvaner. Importørene i nabolandene har ikke sett den nye utgaven ennå.

    – Jeg tror de vil bli positivt overrasket, og at de vil klare å selge noen av denne modellen. Det skulle heller ikke overraske meg om denne modellen slår an i Frankrike og Spania også. For dem har daycruiser vært litt eksklusivt, men når den ikke koster så mye mer, tror jeg de vil få en overraskelse, sier Jørgensen.

Sun Deck

  Cabrio 550 er bygd på samme skrog som Sun Deck 550 som ble vist for første gang i Norge i fjor høst. Den norske utgaven er cirka 25.000 kroner dyrere. Båtliv testet hele Sun Deck-serien i fjor, og deler av testen kan leses her.

Cabrio 550 vil være den første i en serie med daycruisere for påhengsmotor.

– Kommer dere med flere Cabrio-modeller?

– Vi kommer flere modeller mellom 6 og 8,5 meter. Allerede i juni får vi en som er en meter lenger. , sier Jørgensen.

Beskyttet

For å tilfredstille norske forhold sitter man også mer beskyttet i Cabrio 550, sammenlignet med Sun Deck 550. Hele familien sitter fri for vinden bak vindskjermen. Båten har også fått en kalesje som ligger klar bak aktersetet. Den kommer med glidelås og settes raskt opp ved behov. Under kalesjen er det en ståhøyde på 1,70.

– Hadde vi lagd den høyere ville det nesten blitt stygt, påpeker Jørgensen.

Det er også lagt vekt på at det skal være trygt å bevege seg på dekk, og ikke minst god tilgjenglighet ved baugen, som vi allerede har vært inne på. Helt akter er det fenderholdere og båten har dreggluke. Skinner solen kan seteryggen skyves fram og man har en solseng.

– Med denne sittegruppen har vi lagt vekt på at man skal sitte sosialt og takket være bredden har vi også fått plass til et bord, sier Jørgensen.

Kabinen er av det minste, og egner seg mest for barn og som lukket stueplass, men det er gjort klart for toalett, som skyves under dørken når den ikke er i bruk.

    Med 115 hestekrefters påhenger fra Suzuki koster båten 265.900 kroner.

– Med 115 hester begynner den å bli moro å kjøre, men den går også godt med en 90-hester, sier Jørgensen, som mener at denne båten kan konkurrere godt med tilsvarende båter på markedet prismessig.

Flere båter finner du i Båtguiden på nett  - Norges største utstilling av båter på nett.