Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Som Stenmark i svingene

Slalåmkongen Ingemar Stenmark gjorde glassfiberskiene til Elan legendariske i 70-årene. I dag går det nesten like fort i svingene, men nå handler det om store båter som ser bra ut og går fort på et noe våtere underlag. Lekre Elan 42 HT gjør ikke skam på navnet eller de historiske prestasjonene.

Publisert Sist oppdatert

Elan forsøkte å etablere seg på det norske markedet for noen år siden med sin 35-foter. En meget vakker båt som fikk mye god omtale. Vi i Båtliv, sammen med kokken Egil Nordeide, kåret byssa om bord i 35-foteren til den mest praktiske i en samling motorbåter på båtmessa Båter i sjøen for tre år siden. Etter det ble det rimelig stille rundt båtene fra Slovenia. Nå har JP-Marine i Namsos overtatt importen av merket, og Johnny Pedersen mener bestemt at Elan kan konkurrere både i pris og kvalitet med de store franske blant annet. Til sommeren kommer også en stor 30-foter, og en ny 48-foter med bakvegg.

Til høstens lanserer også verftet sitt nye flaggskip, en 53-foter som skal kaste seg inn i kampen om luksusmarkedet. Elan satser ellers mye på charter i Adriaterhavet, og har nok sine største kunder i utleiesegmentet, det borger også for at kvaliteten må være rimelig bra om man skal overleve i et marked der båtene skifter skipper hver uke.

Med skipperen i fokus

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her