Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Smarte båter fra Kina

Vi har testet kinabåtene Smartliner, og smartere bruksbåt skal du lete lenge etter. Prisen er ikke verst smart den heller, 185 00 kroner for komplett 19 fots båt med 50 hk Yamaha.

Publisert

Smartliner stiller med to helt ferske bruksbåter på Båter i Sjøen. Smartliner 19 og 21. De vinner ingen pris for sin skjønnhet, men det er heller ikke hensikten med denne båtserien i følge Terje Flakk hos importøren i Kristiansand.

Billig

Med en prislapp på 185 000 kroner for 19 foteren og 225 000 for 21-foteren får man nok båt til å nyte fine dager med både fiskestang og familie om bord. Ønsker du å montere båten selv kan du få en komplett 21-foter for 104 000 uten motor. da regner importøren med at du må bruke cirka 12 timer på monteringen før båten er klar. Minikabinen er stor nok til å gi litt ly for de verste regnbygene, men det er også alt. En luke i forkant av kabinen er ikke stor nok til å komme seg helt ut på fordekket, om du ikke er slangemenneske da. Dollbordene var for små til å ta seg trygt fremover, så her må nok importøren foreta noen justeringer.

-Her får man det man ser. En grei fiskebåt med minimum av komfort , men med maksimum bruksglede. Den går greit i sjøen, og skroget er tegnet av den franske designeren som også designer båter for flere av de europeiske storverftene, sier Flakk.

Overbeviste i sjøen

Vi tok han på ordet, og la av gårde med 21-foteren. Det første vi la merke til er båtens meget lettdrevne skrog. Den fløt lett, og når vi la den over i en krapp sving i 25 knop satt den som limt til underlaget. Vi trodde kanskje vi skulle klare å få den til å slippe siden dette er et typisk fransk skrog med et bra v-bunnet forskip og mye bæreflate akterover. Dette for å få båten til å gå lett med liten motor, og for å oppnå et mindre rankt skrog. Det vil si en båt som ligger stødig selv med mye vekt på siden. Noe hjelp får den også av stråkjølen under båten. Båten oppførte seg egentlig overraskende bra. Den var forutsigbar i det meste vi gjorde med den. Minibølgene vi klarte å lage med følgebåten tok den uten problemer. Ingen klask eller slag.

Vi klarte faktisk en toppfart på 28,6 knop med Yamahas nye 70 hk på hekken. Det er meget respektabelt for et såpas stor båt med ekstra kraftig kjøl. En harmonisk motor for denne båten, og med kraft nok til å ta båten kjapt opp i plan. Dro vi av litt gass og la oss rundt 4200 omdreininger, fløt det herlig av gårde i 23 knop og motoren jobbet uanstrengt og stille der bak.

Kunne vært bedre finish

Smartliner er som sagt en rustikk og robust båt. Finishen på interiørarbeidene kunne med fordel  vært gjort noe mer strøkent. Stolene som stod i testbåten var montert for høyt så vi satt med siktlinjen rett i hyttetaket. Dette skulle selvfølgelig rettes på til de neste modellene. Det var nedfelte stangholdere langs rekka på båten. Dette er jo tross alt en rendyrket fiskebåt med et enormt akterdekk.

2,3 knop på tomgang

Det er ikke ofte vi logger tomgangsfart når vi tester båter, men for en typisk dorgemaskin som dette føler vi at det er en viktig opplysning. På 700 omdreininger gikk det i 2,3 knop akkurat passe fart til harpefiske.

Nye modeller på gang

Smartliner utvider nå modellprogrammet oppover. Tre nye modeller på 23, 25 og 28 fot er klare til å presenteres om ikke lenge. Disse har fått en mer ”moderne” form på hytta. Med noen små justeringer synes vi egentlig at det enkle og litt gammeldagse utrykket som vi hadde på vår testbåt passet oss utmerket. Den skiller seg i hvert fall ut fra mengden, og er garantert ikke den båten tyvene først forsyner seg med i havna.

Spesifikasjoner:

Lengde: 6,40 m

Bredde: 2,25 m

Dybtgående: 0,38 m

Vekt 760 kg

Max hk: 100 hk

Max personer 7

CE: C

Sjekk filmen her hvordan båten oppfører seg i skikkelig sjøgang:

www.youtube.com/watch?v=NnoyMbdeCg4