Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Smart franskmann fyller tanken mens du kjører

Franske Smartboat prøver seg med utradisjonelle løsninger for en motorbåt, og lykkes i stor grad med ballasttank som fylles og tømmes etter forholdene mens du kjører.

Publisert
Dim: 140x189px Description: Notes:
Dim: 140x189px Description: Notes:

Ønsker du deg en båt helt utenom det vanlige, er du nesten forpliktet til å ta en tur om bord i Smartboat. Du ser den på de fleste internasjonale messer, i nye skrogfarger og mønstre. Produsenten bruker film på skrogsiden for å forandre utseendet fra messe til messe.

Ballasttank

Smartboat er designet for behagelig fart på mellom 6 og 20 knop, gjerne i sterkt trafikkerte vann. Med 11 personer om bord har ikke båten mer enn CE-kategori D, som tilsvarer båter i beskyttet farvann og maks 0,3 bølgemeter. Med 9 eller færre personer har båten CE-kategori C, og kan da kjøres i bølger til og med to meter. Båten er utviklet av en seilbåtdesigner, og skroget er også deretter, med v-bunnskonsentrasjon. Og her kommer noe av det som gjør denne båten spennende, og det er ganske smart. I stedet for trimflaps har båten en ballasttank ved baugen. Denne tanken er på hele 300 liter, og kan dermed påvirke båtens kjøreegenskaper betydelig, og det er nettopp det som er tanken. Båten har et spesielt skrog. Den er dyp i baugen, og så flater den ut bakover. I tillegg har den to finner som går langs på hver side og gir god stabilitet.

Fyller tanken under fart

Vi prøvekjører båten i Oslofjorden med Kristian Ask om bord. Vi har en Yamaha med 150 hestekrefter på hekken. Vår prøvetur starter med tom ballasttank, og den oppfører seg ganske normalt. Skroget har ingen planingsterskel. En bryter på panelet trykkes inn, og ballasttanken starter å fylle seg opp. Et instrument viser hvor full ballasttanken er. Her må du ha noe tålmodighet og planlegge turen noe mer enn å tømme, fylle, tømme og fylle etter behov, med korte intervaller. Det tar nemlig litt tid å fylle tanken med sjøvann. Du rekker fint å drikke en stor kopp kaffe eller å kjøre et par nautiske mil. Når tanken endelig er full, endres båtens kjøreegenskaper, med en 300 kilo tyngre baug. Båten er bokstavlig talt tyngre å kjøre. Når vi kjører inn i motsjø, legger baugen seg ned med bølgene og skjærer igjennom. Dette skyldes også mye den dype baugen. I motsjø opplever vi en skikkelig sprut over dekk, men det er ingen slag eller støt. Hekken bak er åpen, og det gir rask lensing etter sjøsprøyten.

Smartboat er ikke en båt man bare raser av gårde med som en planende båt. Her må man la baugen gjøre en del av jobben og la den være i vannet hele tiden, og dermed avpasse farten. Våre fartsmålinger viser 35 knop med 6000 omdreininger, og da et forbruk på 60 liter i timen, men legger vi oss på mellom 4000 og 4500 omdreininger er forbruket mellom 19 og 25 liter i timen, og farten mellom 19 og 23 knop. Dette er behagelig marsjaft med pent forbruk. Legger vi oss på 2500 omdreininger, som blir veldig behagelig, ligger vi i 10 knop og bruker 9,2 liter i timen.

Hele artikkelen fra prøvekjøringen kan leses i Båtliv nummer 4 2012, eller lastes ned fra artikkelarkivet. Nedlastningen er gratis for abonnementer, og koster 50 kroner for ikke-abonnementer.

Lengde: 6,99 m

Bredde: 2,55 m

Vekt uten motor: 820 kg

Dyptgående: 0,40 m

Køyeplass: 2

Antall personer: 9

CE-kategori: C

Se film av Smartboat: