Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Slik unngår du dieseldyr

Det går mot vinter, og de mikroskopiske hordene av diseldyr er i anmarsj. Slik kan du unngå den seige, geleaktige guffa av mikroorganismer i dieseltanken.

Publisert

Dieseldyrene har lite til felles med hunder og katter, men er mikroorganismer som kun kan sees gjennom mikroskop. De er ikke ett dyr, men en fellesbetegnelse på bakterier, sopp og alger. Og det kan raskt bli mange av dem. Dieseldyrene etterlater de seg en seig, geléaktig guffe som kan føre til tette filtre og defekte ventiler, og til slutt hindrer tilførselen av drivstoff.

Dieseldyrene er avhengig av vann for å overleve. De lever av en type hydrokarboner som finnes i diesel, parafin og fyringsolje, men dør i en dieseltank uten vann.

Vær oppmerksom på at dieseldyr også kan gro i marinaer med liten omsetning om vinteren, sier redaksjonssjef Axel Nissen-Lie i Seilas. Han forteller at du kan få diesldyr om våren, når du fyller diesel.

– Hvis det er mulig, velg derfor marinaer med god omsetning av diesel, råder han.

– Dieseldyrene har en veldig evne til å formere seg når forholdene er optimale. Da kan de gjennomføre celledeling en gang i timen eller enda raskere. En enkelt celle kan bli til en biomasse på ti kilo i løpet av bare tolv timer, noe som resulterer i en biomasse flere centimeter tykk, sier overingeniør Øyvind Andersen, som jobber ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, NTNU til Newswire.

Det kondenserte vannet i dieseltanken legger seg på bunnen, under drivstoffet.

– De skadelige mikroorganismene lever og trives svært godt i sjiktet mellom vannet og dieselen. Der har de et habitat de kan leve i og enorme mengder mat rett over seg, sier Andersen.

Bakteriene er mer glad i biodiesel enn i vanlig diesel siden den plantebaserte dieselen er lettere å bryte ned.

Erik Nyhus i Biltema er ifølge Newwire en erfaren båteier, og sier at mMange nye båteiere ikke vet hvordan de skal behandle den nykjøpte luksusen. Han mener manglende kunnskap om nødvendig vedlikehold kan påføre dem store ekstrautgifter.

– Den seige guffa legger seg på bunnen av tanken og som belegg på veggene og i rørsystemet tilknyttet tanken. Ved mindre mengder kan du inspisere dieselfilteret eller kjøpe en kjemisk dieseldyrtest. Har du fått dieseldyr, står du foran en slitsom jobb med å rense både tanken og slangene, sier Nyhus.

Etter rensing må det tilsettes et bakteriedrepende middel for at bakteriene ikke skal blomstre opp igjen etter kort tid. I tillegg kan rester av døde dieseldyr kan tette filtrene den første tiden etter en rens. Båteiere anbefales derfor å skifte dieselfiltre etter at den første tanken er kjørt tom.