Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Skilsmisser truer båtbransjen
Skilsmisser truer båtbransjen

Skilsmisser truer båtbransjen

Single mennesker kjøper sjelden båt. Når nær halvparten av alle ekteskap ryker, er dette et problem for bransjen, sier ombudsmann Per Lilliehöök i Sweboat.

Publisert

Både i Norge og Sverige viser statistikkene nå at nær halvparten av alle ekteskap ryker. For båtbransjen er dette et problem, mener Per Lilliehöök, som arbeider i Sweboat for å fremme båtsalget. I Sverige har båtsalget gått jevnt oppover siden midten av 90-tallet, men noen boom som i Norge er det ikke, og Lilliehöök ser skyer på horisonten.

–    Båtbransjen må bli flinkere til å lage båter med tanker på kvinner og barn. Vi må engasjere kvinnelige designere, slik bilbransjen har gjort. Se på dagens båter: De er bygget opp rundt førerplassen der mannen normalt sitter og breier seg, sier Lilliehöök. Han mener det er et problem at bransjen ikke tenker langsiktig, og tilpasser sine produkter til mer generelle trender i samfunnet.

Ifølge Lilliehöök teller den svenske båtbransjen og båtturismen med tilhørende leverandører til sammen rundt 15.000 arbeidsplasser. Lilliehöök mener både bransjen og havnene langs kysten må bli flnkere til å tilpasse seg folks ønsker og behov, for at bransjen skal kunne oppleve videre vekst.

-    Mangel på båtplasser og dårlig service er to andre flaskehalser. Småstedene langs kysten må tilrettelegge med båtplasser og gjestehavner, der det er orden og service. I dag er havnene ofte fulle av båter, det er dyrt å legge til, og servicen holder ikke mål. Det må være rent og ordentlig og sikkert, sier han.