Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate

Nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.

Publisert Sist oppdatert

- Regjeringen har en nullvisjon for båtferdsel, akkurat som vi har for veiene. Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt. Norge er et friluftsland og det skal være trygt å ferdes på sjøen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Nullvisjon

Sjøfartsdirektoratet fikk, i samarbeid med Sakkyndig råd for fritidsfartøy, i oppgave å utarbeide planen, som har en planperiode fra 2019 til 2023. I tillegg til nullvisjonen, er det satt ett ambisiøst etappemål for første periode: 50 prosent nedgang i antall omkomne forbundet med bruk av fritidsfartøy innen utløpet av planperioden.

Mer målrettet

-Vi ønsker at alle skal komme trygt hjem når de har vært på sjøen, enten i fritidsbåt eller i en mer profesjonell sammenheng. Det er allerede gjort mye bra holdningsarbeid, og folk er også blitt mer bevisste på egen sikkerhet. At vi nå har fått til en felles handlingsplan vil gjøre samarbeidet om holdningsskapende arbeid enda bedre og mer målrettet, og da tror vi også vi vil se en ytterligere nedgang i antall omkomne, sier fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.

Jevn nedgang

 I perioden 2009 – 2018 ble det registrert 351 omkomne, et snitt på 35 dødsfall årlig. De siste årene har det vært en jevn nedgang og i 2018 ble det registrert det laveste tallet omkomne med fritidsbåt så lenge Sjøfartsdirektoratet har ført statistikk på dette feltet. Denne utviklingen ser ut til å fortsette i 2019 men kun ni omkomne første halvår – en reduksjon på 3 personer sammenlignet med 2018.

Fokusområdene

De hyppigste ulykkestypene med omkomne er person over bord, kantring, grunnstøting, kollisjon og fall mellom båt og brygge. Arbeidsgruppen som står bak handlingsplanen har valgt å sette fokus på ni innsatsområder:

Sikkerhetsutstyr

Rusmidler

Sikkerhet ved brygge/havn

Fart

Fartøysikkerhet

Farleder

Utleie av båt

Båtførers kompetanse

Forbedring av faktagrunnlaget

Foruten de ni innsatsområdene så har arbeidsgruppen også fremhevet viktigheten av synlig politi og en effektiv redningstjeneste. Gruppen har også på noen områder diskutert om det er behov for ytterligere reguleringer. Eksempler på dette er utleie av båt og kompetansekrav ved føring av fritidsbåter i høy hastighet.

-Dette er områder som også blir omtalt i regjeringens nylige sjøsikkerhetsmelding og Statens Havarikommisjon for Transport sin kartlegging av fritidsbåtulykker som ble publisert i 2019, sier Sørheim. 

Dette er Sakkyndig råd for fritidsfartøy:

Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Hovedredningssentralen (HRS), Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), NHO Reiseliv, NORBOAT – Båtbransjeforbundet, Norges Padleforbund, Norges Seilforbund, (NSF), Politidirektoratet, Redningsselskapet og Miljødirektoratet.