Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Sjømannskap: Når mørket faller på, blir sjøen veldig farlig

Hvem skulle tro at jeg skulle føre en båt i 25 knop en bekmørk novembernatt fra Oslo tilMoss. Under kyndig veiledning, og med god hjelp av en sidemannen som navigatør, plusssjøkart, fyrsektorer, ledsmarkeringer, radar og plotter, ble det jaggu kveldsmat i Moss gitt.

Publisert

Rundt deg er det stummende mørkt og bitende kaldt. Foran deg ligger vannflaten og bølger svart og litt truende. Plutselig et blink, rødt, grønt eller hvitt. Er det bevegelige lys? Et gløtt bort på de elektroniske hjelpemidlene, plotteren forteller deg hvor du er, radaren sier ifra om det du ser, er bevegelig eller landfast. Kanskje en annen båt i fart? På kryssende kurs? Ikke denne gang, det var nok bare en lykt eller en stake. I løpet av noen få minutter er «objektet» passert, og vi skyver igjen gass-spaken sakte mot marsjfarten vår, som ligger mellom 25 og 30 knop. Hvor vi er på vei? Til Moss selvfølgelig! Dette er en del av vår eksamen, høyhastighetsnavigering i svarte natta.

Praksis er viktigere enn teori

Båtliv har leid inn en av de beste kurslederne i verden på akkurat dette med hurtigbåtkjøring i kombinasjon med nattnavigering. Hensikten er å høste erfaringer, oppleve, lære. Se på utdanninger som er mer praktisk rettet enn det de norske har vært frem til i dag. Vårt kurs gikk over fem lange dager, og skulle føre frem til et helt nytt praktisk basert sertifikat som er utarbeidet av Nautical Institute i England.Vi har selvfølgelig sommerens og tidligere års tragiske ulykker med oss i tankene. Hva skjer når mørket senker seg over fjorden, men når farten ikke gjør det.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her