Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Sjøens Rottweiler

Nye Seablade 40 er som en tanks i sjøen. Ustoppelig og god for langt over 60 knop med flere tonn last om bord.



Publisert

Del på Facebook

Stadig flere av båtprodusentene verden rundt som bygger ekstrembåter, velger å sjøsette dem først under High Speed Boat Forum i Gøteborg. Den nye SEABLADE SB40 var en av de mange utrolig båtene som gjorde farvannene utrygge under den tre dager lange konferansen.

Den 40 fot lange RIBen tar 18 personer og flere tonn last uten at dette påvirker sjøegenskapene. Vi fikk testet båten på flatt vann i skjærgården utenfor Gøteborg i forrige uke. Da kom den rett fra NAVATEK-verftet på Hawai. Båten er utviklet i samarbeid med ICE marine som også har konstruert de verdensberømte Bladerunner-båtene. Og nettopp denne kombinasjonen mener sjefen for Navatek-verftet, Steven Loui, gjør at han kaller dette en vellykket krysning mellom Bladerunner RIB-ens Greyhound linjer med Rottweilerens styrke og solide utrykk i Seablade. For å fullføre resonementet så spiser den minst like myeb som en Rottweiler også. Cirka 350 liter i timen på full fart.

Seablade er først og fremst laget for et kommersielt marked, og da med hovedfokus på militære. Båten er fantastisk i sjøen, og når vi passerte 60 knops-grensen med denne tanksen av en båt, var det som å holde i tryggheten selv.

SE FILM (teksten fortsetter under filmen):

Det steppede skroget gir båten en suveren stabilitet under høy fart og med mye last. Steppene hjelper helt klart båten ut av sjøen og gir det nødvendige luftløftet. 3x350 hk Mercury Veradoene ga båten en unik akselerasjon som vi tidligere bare har opplevd på rendyrkede racerbåter.  Den kan også leveres med innenbords om kunden ønsker det.

Skroget kan skreddersys for å passe kundens individuelle behov, og Seablade 40 har en enorm dekksplass som gjør den godt egnet for tung last, eller for å frakte opptil 18 sittende personer inkludert mannskap. Komforten i disse båtene sørger den svenske stolprodusenten Ullman Dynamics for. Vi fant oss utmerket til rette i de nye høyryggede sittestolene som skiller seg noe ut fra de mer vanlige kombinasjonsstolene som står i høyprestasjonsbåter verden over.

Båtliv on Facebook