Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Sjektetrikset

Sjekte-entusiast Dag Høybø starter motoren til ære for Båtlivs seere. – Stadig flere unge båtbrukere får øynene opp for at sjekta imponerer damene mer, sier han. Se film!

Publisert

– Sjekte er ny, den ble bygd i 1998 av Tore Johansen. Den har en ensylindret firetakters bensinmotor, en FM fra Fredrikstad Motorfabrikk. Den har seks til sju hester, 1,6 liter. Sannsynligvis er den 60 år eldre enn båten. Jeg kunne hatt en ny Yanmar eller andre flotte motorer, men det blir liksom helt gærent, sier Høybø når vi treffer han i sjekta hans i Stavern. Han setter pris på disse gamle motorene som kan brukes i de mange sjektene som ligger som perler på ei snor i havnebassenget i den lille sørlige Vestfoldbyen.

 – Så lenge de får det stellet som de får nå, med lukket kjølevannsanlegg og frostvæske, så er det nesten ikke grenser for hvor lenge vi kan ha de gående, sier Høybø.

Han forteller at Stavern får stadig flere yngre sjekte-eiere.

– De skjønner at ei vakker sjekte imponerer damene mer enn en plastbåt, sier han.

Høybø sjekker at propellen er fri for tauverk, og går omstendelig i gang med prosedyren med å starte motoren. Her er det ikke bare å sette motoren i tenningen og starte. Han åpner bensinkrana, finner fram en liten rød oljepumpe og sørger for at motoren ikke skjærer seg. Smøringspunktene har også fått rødmaling, så her skal ingen ting glemmes. Deretter sjekker han at magnetene er i riktig posisjon, før han finner fram sveiva og gir litt gass, vogger litt slik at motoren får litt bensin, samtidig som han sjåker. Så, om lag en halv runde med sveiva, og motoren går som ei klokke!

– Den går jevnt og trutt. Når jeg kjører pent og rolig går den på én liter i timen. Dette er sånn som det skal være i Stavern, sier Høybø til lyden av den ensylindrede motoren.

Se sjektestarten: