Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Siste hånd på verket før sjøsetting

Osebergskipet som er bygget på originalt vis sjøsettes i morgen. Se bilder og film fra de siste forberedelsene.

Publisert

Nesten 1200 år etter at Osebergskipet ble lagt i en gravhaug blir en tro kopi, bygget på originalt vis, sjøsatt i morgen, mandag klokken fire på ettermiddagen. Til sjøsettingen kommer kong Harald og dronning Sonja, og det blir en sermoni på området. Det fremtidige båtlaget og de som har bidratt mest som frivillig blir med skipet ut i sjøen. Også National Geographic har fulgt det uvanlige byggeprosjektet.

Byggearbeidet startet i Tønsberg, utenfor kulturhuset på sommeren 2010. Da Båtliv besøkte området like etter var oseberggjengen i gang jernproduksjon på gamlemåten, med en jernalderovn for fremstilling av jern fra myrmalm. Hver eneste nagle ble smidd på gamlemåten, slik det en gang blir gjort. Byggingen av selve skipet har skjedd basert på ny forskning og nye rekonstruksjonstegninger.

Det er brukt opprinnelig materialvalg og byggemetoder, og hele byggeprosessen dokumenteres vitenskapelig. Skipet er blitt laserscannet og testet i modelltank. Så utbedringer er gjort slik at det ikke synker ved seiling, slik tidligere modeller har gjort. Etter at skipet er sjøsatt er eksperimenteringen langt fra over. Da skal det gjøres forsøk med seil, rigg og sjøegenskaper. Selve riggen er ikke på under sjøsettingen, men vil bli satt på om lag et uke i ettertid. Storseilet som blir 80 kvadratmeter, kostet i sin tid like mye som selve skipet, og er heller ikke helt ferdig ennå.

Da Båtliv besøkte byggeområdet på tirsdagen var båtbyggerne godt i gang med hullene til årene. Hver av de 15 hullene på hver side er avfotografert fra originalen, og tegnes på før de skjæres ut.

Se siste forberedelser dagen før sjøsetting: