Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Sexy sekser fra Askeladden

I høst lanserer Askeladden sin nye S6, en liten daycruier som både tar seg godt ut og gir god plass til å boltre seg på.

Publisert

Askeladden har de siste årene kommet med gjennomtenkte båter med raske løsninger som gjør det enklere å være til sjøs. Skal vi tro produsenten blir den nye S6 ikke noe unntak. Det var Askeladden Z7 som først revolusjonerte med slike hurtigløsninger. Siden har produsenten kommet med disse løsningene til Z8, C6 og nå til S6. Selv kaller Askeladden disse løsningene for Quick, og derav navnene Q-rope, Q-pantry og Q-table. Eksempelvis består Q-rope av tauverk som trekkes ut fra skroget når det skal fortøyes, og Q-pantry et enkel bysseløsning som vippes opp når det skal brukes.

Velutnyttet plass

Det er vanskelig å se fra utsiden, men S6 har faktisk to køyeplasser med en lengde på hele to meter, noe vi ikke anser som så verst i en båt på bare seks meter. I konsollen er det en luke, og kabinen er faktisk akterover. Her har Askeladden også klart kunststykket og fått plass til toalett med egen septik.

Askeladden stiller med båt nummer en til båtmessen i Sandvika neste måned.

Veltestet skrog

Askeladden S6 bygges på det samme skroget som C6. Båtliv gjorde i fjor en grundig test av C6, med målinger av forbruk, fart og støy. Vi kjørte den da med en Mercruiser 1,7 med 116 hestekrefter. Da fikk vi den opp i 31,6 knop, og den økonomiske farten viste seg å ligge på 3500 omdreininger, med et forbruk på bare 0,6 liter per nautisk mil.

Under testen av C6 falt vi også for de smarte løsningene og utstyrsnivået, men trakk fra manglende stueplass og at den livsnødvendige badestigen kan være ganske så utilgjengelig om man er alene og faller over bord. Dette håper vi er blitt bedre på S6.

Tekniske spesifikasjoner

Lengde: 6,35m

Bredde: 2,45m

Dyptgående: 0,41m

Motoralternativ bensin: 220 hk (39 knop)

Motoralternativ bensin: 145 (35 knop)

Drivstofftank: 165 liter

Ferskvanntank: 40 liter

Septiktank: 40 liter (ekstrautstyr)

Pris: 490.000 (med dieselalternativ)