MED UTENBORDS: Sealine C390v.
MED UTENBORDS: Sealine C390v.

12 meter og påhengere

Stadig større båter får påhengere på hekken. Sist ute er Sealine C390v.

Publisert   Sist oppdatert

I februar skrev Båtliv om Jeanneau Merry Fisher 1095, Europas største overnattingsbåt med utenbordsmotorer. Dette er en posisjon som Jeanneau ikke skulle få lov til å holde lenge, da den bare etter måneder ble slått av spanske De Antonio 46 Open - hele tre og en halv meter lenger. Nå tar ikke nyheten Sealine C390v noen ny lederposisjon, men blir blant de største alternativene av bobåter med påhengere.

PRØVEKJØRT: Jeanneau Merry Fisher 1095

Mer stueplass

I Båtliv 5 2019 ble Sealine C390 prøvekjørt, men den gang med innenbordsmotorer. Båten ble omtalt som et flytende landsted med tre soverom og bo bad. Prisen var 5,4 millioner kroner. Hva prisen blir med påhengere er ikke kjent ennå.

LES OGSÅ: Antonio D46 Open - største med påhengere

skjermbilde20191204kl.11.19.12
skjermbilde20191204kl.11.19.12

Layoutløsningene med utenbords blir det samme, bortsett fra stueplassen som naturlig nok blir større med utenbordsmotorer. Der innenbordsmotorene har vært er det blitt ekstra stueplass, noe som helt sikkert er velkomment for mange. Av layoutløsninger får du båten med tre eller to lugarer. Med tre lugarer er det mulig å få alle med dobbeltkøye. Alle med garderobe, og med begge løsningene er det to bad.

Duopropp

I en pressemelding skriver Hanse Yachts, som bygger Sealine, at båten får to Suzuki med duopropp, hver av dem med 350 hestekrefter. Disse totalt 700 hestekreftene vil gi båten en topphastighet på 32 knop. Versjonen med innenbords som Båtliv hadde til prøvekjøring, gjorde til sammenligning 34 knop med to Volvo Penta D6, som hver yter 370 hestekrefter, 34 knop. Standard motorisering med innenbordsmotor er Volvo Penta D4 med 300 hestekrefter, som ifølge produsenten gjør 27 knop.

Les Båtlivs prøvekjøring av Sealine C390