Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Se film av Rimi-Hagens nye «miljøbåt»

Stein Erik Hagen har flittig brukt sin nye 70 fot lange yacht sammen med familien i Adriaterhavet i sommer. Båten er mest kjent for sin hybridmotor, men Hagen har valgt 1600 dieselhester.

Publisert

SE FILM!

Stein Erik Hagen fikk overlevert sin nye yacht 18. mai, en Greenline Ocean Class 70. Det spesielle med denne båten er at den er svært økonomisk med tanke på forbruk. Båten kan også leveres som hybrid. Det vil si at den også kan kjøres mer miljøvennlig, med elektrisk motor og solcellepanel på taket til ladning.  Men Stein Erik Hagen har ikke valgt hybridløsningen. Båten er utstyrt med to dieselmotorer på til sammen 1600 hestekrefter.

– Dette er ikke en hybridversjon, men en ren dieselversjon, bekrefter administrerende direktør Peter A. Ruzicka i Canica som har agenturet for båten.

– Mindre forbruk

Ruzicka sier til Båtliv at Hagens Greenline likevel, med såkalt superdisplacement-skrog er en båt med langt lavere forbruk sammenlignet med tradisjonelle planende båter.

I tidlige tester som ble gjort med modellen i basseng kom produsenten fram til at det er store drivstoffutgifter å spare.

Båtliv har fått tilgang til disse testene, og der viser det seg at et superdisplacement-skrog har et forbruk på 145 liter i timen med 2000 omdreininger og en hastighet på 18,5 knop, mens det tradisjonelle v-bunnskriget har et forbruk på 240 liter i timen, med samme turtall, og en hastighet på 17,5 knop.

Topphastigheten blir derimot tre knop lavere med superdisplacement. Etter disse testene ble det opprinnelige 65 fot lange skroget økt til 70 fot for å få en lengre vannlinje og lavere forbruk, ved samme hastighet.

Hagen fornøyd

Mens superdisplacement har fordel med lavere forbruk, har den også sine utfordringer, i tillegg til noe lavere topphastighet.

– Det er også en ulempe at båten blir mer ustabil i sjøen. Derfor har vi utstyrt den med hydrauliske stabilisatorer. Nå er den ekstremt stabil, sier Ruzicka.

– Har du selv kjørt båten?

– Ja, og jeg synes den er fantastisk. Jeg synes også den lyse interiørløsningen som er valgt er veldig lekker, som kommer godt ut med store vinduer. Hagen har brukt båten flittig i sommer, sammen med familien. Av tilbakemeldingene jeg har fått er den over all forventning, sier Ruzicka.

SE FILM (teksten fortsetter under filmen):

Kongelig splittflagg

Selv om båten nå seiler med norsk flagg, vil vi neppe se båten i Norge med det første. På filmen seiler båten med splittflagget til Kongelig norsk Seilforening. Etter det Båtliv erfarer vil båten bli i Kroatia og Slovenia frem til neste sommer. Og trolig også neste sommer. Peter Ruzicka ser likevel ikke bort fra at båten etter hvert kommer til norske farvann. Han vil ikke ut med hvor mye Rimi-Hagen har betalt for båten, men han røper at en fullt utstyrt Greenline Ocean Class 70 kommer på om lag 2,4 millioner euro. Det vil med dagens eurokurs bli nærmere 19 millioner kroner. Når båten tas til Norge må det også betales moms og hestekraftavgift. Hvis Rimi-Hagen har betalt 19 millioner kroner, blir totalprisen nærmere 24 millioner kroner.

Hybridnavn

På filmen avsløres også båtens navn, der det står «Centaurus» Oslo.  En centaur, eller kentaur på norsk, stammer fra gresk mytologi, og er et halvt menneske og et halvt hest. De er fra den greske mytelogien kjent som en vill og ubehersket rase, som er fullstendig underlagt de dyriske kreftene i seg. Kentaurene holder til i Thessalia, og er avkom av lapittkongen Ixion og en sky som Hera hadde skapt om slik at den lignet henne selv. Centaurus også er et stjernebilde som kan sees på den sørlige halvkule. Begrepet Centaurus kan spores tilbake til Babylon, en bison med et menneskehodet, så trolig kan valg av navn ha noe med hybrid å gjøre.

– Båten kan når som helst gjøre om til hybrid, om det skulle være ønskelig, sier Ruzicka.

Er du mer nysgerrig på Hagens nye yacht? I september kan du se den på båtmesse, når den stilles ut under Cannes Boat show som holdes fra 6. til 11. september.