Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Satser 740 millioner

Franske Jeanneau  investerer i år 740 millioner kroner (100 millioner euro) i nye modeller.

Publisert

Store bildet: Martin Schemkes og Jeanneau satser på modellutvikling

–    Vi investerer i år 100 millioner euro (740 millioner kroner) i utviklingen av 15 nye modeller fordelt på seil- og motorbåter. Dette er samme beløp som vi investerte i produktutvikling i fjor, sier Martin Schemkes, som har ansvaret for salg og markedsføring av Jeanneau i Europa.

Jeanneau er en del av franske Groupe Beneteau, som ifølge Schemkes er verdens største fritidsbåtprodusent med følgende merkenavn i markedet: Beneteau, Lagoon og CNB foruten altså Jeanneau.

5,4 milliarder

Båtliv fikk en prat med Schemkes hos den norske importøren Heitmann Marin sist fredag.

Schemkes opplyser at Jeanneau har i år en omsetning på 5,4 milliarder kroner (730 millioner euro), og påstår resultatene er positive. Totalt har Jeanneau-salget droppet med 12 prosent fra i fjor, forteller han. Fallet er større i Europa, men Jeanneau har forhandlernett i USA, Sør-Amerika og Asia som demper fallet i Europa.

Les også: Ny Jeanneau med egen vinkjeller

Eksport

Ekspansjonen skjer raskt. Ved inngangen til år 2000 gikk 80 prosent av produksjonen til hjemmemarkedet i Frankrike, nå går 80 prosent til eksport. Særlig i USA opplever Jeanneau god respons på europeiske båter, som oppfattes som smartere og mer drivstofføkonomiske enn de amerikanske.

–    Ambisjonen til Jeanneau for noen år siden var å passere 11 milliarder kroner i omsetning i år, men dette målet er nå flyttet frem til 2015, sier Schemkes, som avslører at Norge, Frankrike og Tyrkia for tiden er det beste markedene i Europa for Jeanneau.

–    Jeanneau Merryfisher-modellene (styrhusbåter med utenbordsmotor) har de siste årene hatt en eventyrlig salgsvekst, sier Schemkes. Nå har Jeanneau planer om å trappe opp salget av større motorbåter i Norge. Mer om dette kan du lese på batliv.no i morgen.