Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Rens og reparasjon av varmeveksler

Så godt som alle motorer som er levert de siste tiårene, har et kjølesystem der motorens interne kjølevæske møter kaldt sjøvann i en varmeveksler.

Publisert Sist oppdatert

Gamle dagers praksis med å kjøle motoren direkte med sjøvann var enkel og rimelig, men løsningen forkortet motorens levetid kraftig, særlig ved drift i saltvann. Det er ikke mange slike motorer som har overlevd. Båter som har gått i ferskvann, vil vanligvis ha klart seg bedre, selv om skikkelig frostvæske på motoren i kombinasjon med varmeveksler også her gir lengre levetid.

Men når motorens indre skånes for korrosjon, flyttes samtidig en hel del problemer over til varmeveksleren, særlig ved drift i saltvann. Varmeveksleren krever vedlikehold. Slurv kan – og vil – koste dyrt.

Utsatt for korrosjon

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her