Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Månedens båt: RS «Einar Staff SR»

Norges raskeste redningsskøyte

Med en toppfart på nærmere 50 knop skal den nye, topp moderne Staff-klassen nå raskt ut med hjelpen. Første skøyte er nå operativ, og flere stasjoneres etterhvert langs kysten.

Publisert

Sammen med Eker design har Redningsselskapet utviklet en ny klasse redningsskøyter. Tidligere har Eker design bygd Elias-båtene. Nå skal de også bygge de nye skøytene.

Den første av ti båter i Staff-klassen ble døpt på Hankø Marina i mai. Disse nye redningsskøytene er lette, raske, vannjetdrevne og bygget i glassfibersandwich. Toppfarten er drøyt 45 knop, som gjør at skøyta kan komme havarister raskt til unnsetning. I tillegg til å være hurtiggående har denne klassen slepekrok og mulighet for å frakte vannscooter. Den får også topp moderne navigasjonsutstyr med nødvendig tilbehør som VHF, doble kartplottere, radar og varmesøkende kamera. Totalkostnadene per skøyte ligger på om lag ti millioner kroner.

– Vi har laget denne klassen for å tette hull i beredskapen i skjærgård og fjorder. Den blir et godt supplement til våre eksisterende større skøyter, sier president Nicolai Jarlsby i Redningsselskapet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her