Ny redningsskøyte på plass:

GUDMOR: Artisten Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III».
GUDMOR: Artisten Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III».

Wenche Myhre døpte RS «Odd Fellow III»

Et nytt redningsfartøy i Ulstein-klassen er nå innlemmet i flåten. Og gudmor for «Odd Fellow III» var ingen ringere enn Wenche Myhre.

Publisert Sist oppdatert

— Allerede som 11-åring laget jeg og venninnen min show til inntekt for Redningsselskapet. Jeg steppet og hun danset indisk dans med grønt hår, husker jeg. Siden har jeg levd på og ved sjøen nesten hele livet, sier artisten selv.

Dåpen fant sted ved Honnørbrygga, midt i Oslo sentrum.

RS «Odd Fellow III» har en prislapp på 42 millioner kroner. Redningsselskapet skiver i en pressemelding at de to første redningsskøytene i Ulstein-klassen har vist seg som meget effektive arbeidsverktøyer med ekstreme kapasiteter. Blant annet har klassen skrog i aluminium som tåler belastning på 6,5 G. Med redningsnett, vannscooter, radar og varmesøkende kamera er båten et komplett redningsfartøy.

Odd Fellow-ordenen har tidligere donert midler til RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II». Disse reddet til sammen 111 menneskeliv på sjøen og hjalp over 6000 fartøyer. Skøytene var i tjeneste i 30 år, og var stasjonert flere steder langs kysten. Det er beregnet at også en ny skøyte i Ulstein-klassen vil kunne være et effektivt redningsverktøy i 30 år, melder Redningsselskapet. 

Hvert sjette år velger Odd Fellow en landssak; en landsdekkende innsamlingsdugnad til inntekt for veldedige formål. Odd Fellow startet innsamlingen til ny redningsskøyte høsten 2016. 22 000 medlemmer har bistått:

– Nå håper vi arven fra våre to tidligere skøyter skal videreføres i RS «Odd Felllow III». Redde liv, berge verdier og gjøre kysten tryggere for folkene som bor der, sier Stor Sire Morten Buan.

 

FAKTA - RS 169 «Odd Fellow III»

• Klasse: Ulstein

• Skroglengde: 22 meter

• Største bredde: 6,26 meter

• Dypgang: 1,2 meter

• Framdrift: Rolls-Royce Vannjet

• Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk

• Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)

• Toppfart: 38 knop

• Byggemateriale: Aluminium

• Arbeidsdekk med slepevinsj

• Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet