Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Reagerer på henleggelse

KNBF reagerer sterkt på at Politiet henlegger etterforskning av dødsulykke med Goldfish-RIB, og vil ha en lovendring som gjør at ulykker med fritidsbåter følges ordentlig opp.

Publisert

I går kunne Båtliv melde at straffesaken mot føreren av en av Forsvarets båter som i fjor tverret under en brå svingmanøver utenfor Horten, blir henlagt av politiet i Tønsberg. Ved tverringen ble mange om bord kastet ut og en amerikansk passasjer omkom.

Les også: Henla saken etter dødsulykke

Kongelig Norsk Båtforbund reagerer på henleggelsen. Generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF mener ulykkene med Goldfish-RIB-ene må etterforskes slik at vi kan få mer kunnskap om step-skrog er spesielt farlige eller ikke. 

Årsakene

– Noe av årsaken til dette er at Statens havarikommisjon for transport, som er et organ som er etablert for å finne årsaken til ulykker, ikke primært om det har foregått noe straffbart, kan velge om de vil etterforske ulykker med fritidsbåt... og det vil de helst ikke, trolig av «prosessøkonomiske hensyn», sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF i en pressemelding.

– Den egentlige årsaken til ulykken, slik at vi kan lære noe av dette og eventuelt forandre båtprodukt og/eller regelverk og adferd, blir heller ikke denne gangen skikkelig belyst. Skrogtypen til båten som ble benyttet under denne ulykken har til nå krevet seks menneskeliv på tre år(som KNBF er kjent med).  Dette ligner vel et mønster?  Burde ikke da Havarikommisjonen se på disse ulykkene og forsøke å finne ut om det er skrogtypen, den høye farten, eller mangel på ferdighet hos båtføreren, som gjør at det går så galt? spør Kjelsrud.

Farlige

– Det har vært skrevet masse om skrogtypen på disse båtene siden Kiwi-sjefen og tre andre så tragisk omkom i sommer.  Båtbransjen har for alvor funnet ut at step-skrog er de mest drivstoff-effektive og raskeste anvendelig skrogene som finnes til båt i dag.

Skrogene har liten vannmotstand og er derfor også miljøvennlige pga lavt drivstoff-forbruk.  Disse fordelene hjelper lite hvis skrogtypen kan være farlig for båtfolk med normale båtferdigheter.  Det er en åpenbar mulighet for at skrogene er trygge og sikre, og at det er den ekstreme farten som er problemet.  Det ønsker vi at en uhildet Havarikommisjon skal finne ut av, sier Kjelsrud.

Fritidsbåtfører

– Kongelig Norsk Båtforbund har lenge arbeidet for at personer i fritidsbåt skal ha like stor verdi som en hvilken som helst annen person i en yrkesbåt.  Det har vi ikke i dag! Det eneste gode som kommer ut av en ulykke, er erfaring.  Hvis vi benytter disse dyrekjøpte erfaringene til å bygge bedre båter, og justere regelverk for bruken av fritidsbåt, da kommer det noe godt ut av slike tragedier. KNBF vil i nær fremtid tilskrive Transportkomiteen på Stortinget og be om at man tar initiativ til at mandatet til Havarikommisjonen i Sjøloven forandres slik at undersøkelser av alvorlige ulykker i fritidsbåt skal undersøkes på lik linje med andre ulykker, sier Kjelsrud.