Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Racerbåt med motorsykkelmotor

De forener ideer og kunnskap. Resultatet kan bli Norges mest oppsiktsvekkende racerbåt.

Publisert

Roger Olsen er verktøymaker og har fortid som roadracingfører. Pål Torvund kjørte sitt første båtrace for 25 år siden. De tre siste årene har de brukt mange penger og mye fritid på ideen om å bygge Norges letteste og mest driftsøkonomiske racerbåt.

Ideen ble unnfanget under Offshore VM i Trondheim i 2005. Over en pils kom de to funksjonærene i prat om det de likte best, båt og motor. Olsen kom med ideen om at det måtte da gå an å forene high-tech motorteknologi fra motorsykler i et velutviklet racerbåtskrog. Torvund hadde kjennskap til hva som måtte til på båtsiden, men måtte sove på det før han neste dag tok kontakt og derfra og frem har de to vært som Reodor og Felgen.

Steinaldermotorer

– Roger, mente at båtmotorer var "steinalder" i forhold til hva som var innen motorsykkel, og med bakgrunn fra Roadracing på NM nivå så var kanskje ikke dette tatt ut av luften. Men jeg med bakgrunn fra båtracing, måtte utfordre en såpass freidig påstand... og for å avslutte det ble vi enige om at dette måtte vi bare realisere for å få

avgjort om en sprek motorsykkel motor var en outboard overlegen, sier Torvund.

Utgangspunktet ble en splitter ny Suzuki Hayabuzamotor innkjøpt på e-bay. Dette er en superavansert 1300 kubikks motorsykkelmotor som veier bare 80 kilo, men yter 185 hester. Tar du tilsvarende vekt og overfører det på en utenbordsmotor for båt gir ikke det mer enn 70 til 80 HK. Og med det utgangspunktet mener duoen at de skal klare  å skape noe helt nytt. I tillegg har de regnet seg frem til at Hayabuzamotoren vil kunne klare seg på en halvliter per nautisk mil. Sammenligner man det tallet med en tilsvarende sterk utenbordsmotor, bruker utenbordsmotoren grovt sett tre ganger så mye på samme distanse.

Miljøgevinst kan bli bonus

–Vi har ikke tenkt på dette som et miljøprosjekt, men hvis det skulle bli et resultat av vårt arbeide blir jo det en kraftig bonus, sier Roger Olsen.

Olsen forteller videre at man satte opp fire kriterier som man skulle jobbe mot. Det var at dette skulle bli like billig som en racerbåt med tradisjonell utenbordsmotor. Den skulle være like holdbar og pålitelig. Den skulle ha et så lavt drivstoff forbruk som mulig. Noe man visste på forhånd at motorsykkelmotorer har. Den skulle ha bedre fart og responstid.

Spesialbygd skrog

De jobbet lenge med å finne et egnet skrog. Her ønsket man et så smalt skrog som mulig. Valget falt på en gammel Danzabåt på 18-fot som ble forlenget til 24-fot. Bredden er beholdt og på 140 cm blir det ikke mye plass til passasjerer.  Skrog kan minne om de større klassebåtene ProVee, men det mangler step i skroget.

Drevet er selvbygd, men teamet har hentet ideer fra både Trimax og Arnesson. De øsnket seg et trimbart drev, og her skiller da ”trønderteamet” seg ut fra de store. Dette ble mulig gjennom Olsens nitidige beregninger og kunnskaper om hvordan man bygger og former ting i metall.

Lovende test

På grunn av det lave forbruket på denne båten er ikke denne 24-fot store båten mer en 880 kilo inklusive fører og to fulle tanker som utgjør 84 liter til sammen. En tilsvarende båt med en 200 HK outboard måtte tredoblet literantallet for å holde de samme kalkylene, og dermed ville vekten øke betraktelig. Det er gjort flere sjøtester etter hvert som prosjektet har blitt til. Siste gang klarte man å oppnå en fart på 43 knop. Dette er langt fra den hastigheten oppfinnerne ser for seg, men de fikk bekreftet at motoren drar fint selv i femte gir. Nå blir utfordringen å finne propeller som gir maks hastighet.

Sjekk film fra prøvekjøringen, så kan du selv se at ette ikke bare er et tulleprosjekt.

http://www.youtube.com/watch?v=gUTugwF2MY8

http://www.youtube.com/watch?v=p29CDVPwJwk

http://www.youtube.com/watch?v=NGoncYu9zjw

http://www.youtube.com/watch?v=Mu6nm3GmKAk