Prøvekjørt: Viknes 930
Mye pent er sagt om Viknes’ velkjente mellomklassemodell880. Nye 930, som nå har erstattet 880, ser ut som enaldeles klassisk Viknes, men innebærer en aldri så litenrevolusjon fra Askøy-fabrikken.
Den nytegnete konstruksjonen er fortsatt en kjølbåt med aksling, og teknisk sett en halvplaner. Men designer Gisle Sivertsen, som har hatt ansvaret for utviklingen av skroget, har kombinert fabrikkens erfaring med oppdaterte kunnskaper om avansert hydrodynamikk etter studieopphold i England.
Målet var enkelt, men ambisiøst: Der den trygge og sjøsikre 880-modellen kunne føles tung og i grunnen mislikte større fart enn 18–20 knop, skulle den litt større nybåten også gi bra fart og fine kjøreopplevelser uten å gå på akkord med sjøegenskapene.
Båtliv ble i april med på det siste strekket, fra Haugesund til Bergen, da Viknes 930 returnerte fra båtmessen i Lillestrøm. Bak rattet satt far sjøl, Jan Inge Sivertsen, og med i konvoien var to andre nyheter, Viknes-kusinene og Skilsø-nyhetene 39 HT og 33 Sport.
Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis
Bestill her