Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Prøvekjørt: Viknes 930

Mye pent er sagt om Viknes’ velkjente mellomklassemodell880. Nye 930, som nå har erstattet 880, ser ut som enaldeles klassisk Viknes, men innebærer en aldri så litenrevolusjon fra Askøy-fabrikken.

Publisert

Den nytegnete konstruksjonen er fortsatt en kjølbåt med aksling, og teknisk sett en halvplaner. Men designer Gisle Sivertsen, som har hatt ansvaret for utviklingen av skroget, har kombinert fabrikkens erfaring med oppdaterte kunnskaper om avansert hydrodynamikk etter studieopphold i England.

Målet var enkelt, men ambisiøst: Der den trygge og sjøsikre 880-modellen kunne føles tung og i grunnen mislikte større fart enn 18–20 knop, skulle den litt større nybåten også gi bra fart og fine kjøreopplevelser uten å gå på akkord med sjøegenskapene.

Båtliv ble i april med på det siste strekket, fra Haugesund til Bergen, da Viknes 930 returnerte fra båtmessen i Lillestrøm. Bak rattet satt far sjøl, Jan Inge Sivertsen, og med i konvoien var to andre nyheter, Viknes-kusinene og Skilsø-nyhetene 39 HT og 33 Sport.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her