Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Prøvekjørt: Lekker stor-Saga med runde former

385 heter Sagas ferske kandidat til familebåtenes overklasse. Med den nye modellen leverer det tradisjonsrike Selje-verftet vel 12 meter gjennomtenkt, nøktern luksus - samtidig som fabrikken holder fast på tradisjonen med strak aksling og halvplanende skrog.

Publisert

Båtliv har prøvekjørt prototypen, og vi er imponert over hva fabrikken har fått til. Her tilbys kundene tre skikkelige lugarer med dobbeltkøyer, et digert baderom, lys og romslig kabin og et raust akterdekk, alt lekkert presentert i førsteklasses materialer og med høy håndverksmessig standard.

 Utseendemessig er derimot 385 ikke noen «typisk Saga». Selv om vi kjenner igjen trekk fra fabrikkens mindre modeller, ikke minst i det slanke forskipet, er nybåten rundere i formene enn tidligere. Designet er både helt moderne og samtidig diskret nok til å kunne bli tidløst.

Solid og sjøsikker

Godt isolert under akterdekket ligger en av Volvos versting-dieseler. 430 hester dytter uten problemer den ni tonn tunge prototypen opp nær 23 knop om nødvendig, men styrmannen vil nok heller gå ned til en behagelig marsjfart rett under 20 knop og slappe av i den komfortable, sentermonterte førerstolen.

Skrogdesigner Tor Stokkes kompetente undervannslinjer og Saga-fabrikkens kvalitetstradisjoner bidrar til følelsen av at båten kan takle det meste av ruskevær og ugreie sjøforhold med den største sinnsro - og dieseltanker på hele 1000 liter understreker at verftet har lansert en ektefødt langturbåt.

Gjennomarbeidet prototype

Prototypen Båtliv prøvekjørte ved Stad 5. desember er en «ferdig» båt på de fleste områder, verftet vil kun foreta en del mindre endringer av innnredningen og sette skroget på en slankekur før 385 settes i produksjon.

Saga har med andre ord gjort grundig arbeid med båten, noe som forklarer at det har tatt tre år og kostet tolv millioner kroner å komme i mål med den nye toppmodellen i verftets totalfornyete produktkatalog.

Med en prislapp på godt over tre millioner og et forbruk på vel tre liter per nautisk mil blir aldri 385 noen ny «folkebåt» fra Saga, men den hundre prosent norskbyggete modellen har likevel kvaliteter som gjør at den kan yppe seg i konkurransen med de andre andre fine båtene i dette segmentet.

Viknes, NB og Nimbus bør se opp for storbåten fra Selje.

Les mer om Saga 385 i januar-utgaven av Båtliv.