Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Prøvekjørt: Corvette 340

Verdens største lille skip: Jeg har ALDRI satt mine sjøbein om bord i en mer sjødyktig, velbygd, bovennlig, gjennomtenkt, sikker og detaljrik motorbåt på 34 fot. Aldri!

Publisert

Corvette 340 er klassikeren 320 som har gjenoppstått med verdenskjente Flemming som mentor og eier. Allerede på 70-tallet begynte man produksjonen av Corvette 320 i England, men for to år siden kjøpte Tony Flemming og Duncan Cowie opp rettighetene til å produsere båttypen videre. De brukte et år på å redesigne hele båten, uten å ta bort det mest klassiske. Corvetten har alltid vært lett å kjenne igjen på grunn av den lille knekken langs kanten av flybridgen. En av de store  forskjellene fra 320-utgaven er at man har trukket akterkabinen helt ut i skrogsidene og gjort skroget to fot lengre, et sjakktrekk som øker volumet innvendig og utvendig enormt.

Bra priset

34-foteren er absolutt ikke den vakreste båten vi har sett. Her går vi etter alt annet enn utseende. Dette er båten for sjøfolk som elsker å vite at de er skipper og mannskap om bord i en kvalitetsbåt. Vi forundres likevel over at de klarer å lage en så velbygd båt til under tre millioner. På messen Båter i sjøen hadde den svenske importøren Peter Johansson i Marstrand Yachts priset den til 2,85 millioner. For all del; det er mye penger, men sett ut fra hva du får for pengene er dette faktisk en meget god pris. Etter et døgn om bord forsterkes bare inntrykket av en tvers igjennom veldisponert og sjødyktig båt. Made in Taiwan er Corvette 340 blitt en herlig studie i hvordan en mellomstor bobåt skal bygges. For å være helt sikre i vår vurdering tok vi med oss vår egen Båtliv-ekspert, Christian Zaborowski, om bord for en nærmere inspeksjon. Hans dom var klar, og ganske sammenfallende med vår egen, en av de mest velbygde båtene i denne klassen han noen gang har sett. De som tror at vi nordmenn er verdensmestere i båtbygging kan sporenstreks gå i skammekroken og bli sittenede - en lang stund!

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her