Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Praktisk og komfortabel

Publisert

Daycruiser-versjonen av C75 er en umiddelbart innbydende konstruksjon, men det er umulig ikke å tenke at designer Gasper Peternelj har myst både én og to ganger på andre moderne daycruisere, og da særlig på Espen Thorups flotte Flipper-modeller. Men Askeladden er og blir Askeladden, og det er noe betryggende hjemmekjent med nybåten straks vi kommer om bord. Selv om en råsterk 300-hester knurrer truende bak akterbenken, og selv om fartspotensialet på over 45 knop definitivt er i øvre klasse, er det i grunnen bare å sette seg ned, gi gass og kjøre båt, slik vi er vant til fra Askeladdens andre modeller.

Sammen med Askeladden-ingeniør Torry Drange legger Båtliv ut på den faste «Askeladden-rundturen» rundt Strøno utenfor Hagavik. Her møtes fire fjorder, og som vanlig byr dette utsatte strekket på rotete, krapp strømsjø fra alle kanter, iblandet rester av underdønninger som siger inn fra storhavet. I tillegg bidrar den tette skipstrafikken med en hel del sjøgang.

Sportslige grep som markerte steglister og doble chines er ikke alltid like moro når korketrekkerbevegelsene kommer brått på, og båten må temmes mer enn styres, men dette er ikke noe problem på C75. I fin, rolig marsjfart på rundt 22-25 knop takler skroget forholdene utmerket, også ved sidesjø, og når vi tørner innover og får bølgene i ryggen, er det bare å gi gass. Styringen er nøytral og kanskje litt langsom, men båten holder kursen urokkelig og gir føreren rikelig anledning til å bruke mest mulig oppmerksomhet på navigasjon og utkikk. Det er en god idé når GPS-en varsler nær 45 knop.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her