Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Power to the people!

Dette er en av de råeste serieproduserte motorene båtverden har sett. De to nye QC 4V verstingmaskinene fra Mercury Racing leverer 1300 og 1350 hk med et sylindervolum på ni liter.


Publisert

Planene om å bygge disse motorene skal i følge ryktene ha startet allerede i 2004. Den gangen pekte absolutt alle piler rett til værs, og verdens ”powerboat” kunder brydde seg lite om forbruk, bare om styrke og fart. Sett i lyset av dagens markedssituasjon er det tøft av Mercury og likevel satse på så vidt store bensinmotorer. Alt skal denne gang være laget innomhus. De to utgavene av motorene leverer altså 1300 og 1350 hk hver seg. Imponerende sammenlignet med tidligere, og enda mer imponerende blir det når man skjønner at disse kan kobles til de  nye drevene som jobber i overflaten, og ikke til akslinger.

Skjult

For første gang har de klart å gjemme det nødvendige kaos av ledninger og rør under tilpassede karbondeksler. Et av de viktigste poengene for en skikkelig entusiast er at  motoren står i stil med resten av båten, og at motorrommet er like viktig å vise frem som resten av båten. Kanskje ikke så rat at du får motorpakken i ti forskjellige fargealternativ. Da snakker vi metallik, bling-bling og sølvfarger.

Den kraften disse motorene kan skilte med er direkte relatert til måten de puster. På den største utgaven snakker vi induksjonsluft som hentes utenfra for å være kald nok. Den mindre 1300 hk motoren får luft fra motorommet. Det er selvfølgelig turboer for å holde trykket oppe fra start. For første gang har man stjålet systemet fra sportsbiler med fire overliggende kamaksler.

Miljøkrav

Fabrikken lover at den nye innsprøytningen skal minske forbruket med 30 prosent. Sikkert ikke dumt når man vet at bransjen sliter med lite solvente kunder, og et stort press for å bli mer miljøvennlig. Både 1300 og 1350 skal være kompatibel med EPA og CARB`s utslippskrav. Disse regnes som meget strenge.