Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Polen fosser fram

Hver tredje importerte motorbåt med utenbordsmotor er bygget i Polen.

Publisert

Store bildet: Polske båter er markedsledere i Norge, her representert ved en Merry Fisher. Arkivfoto Båtliv

Mens båtimporten generelt gikk ned i fjor, var det vekst i importen fra Polen. Hver tredje båt i segmentet glassfiberbåt over 5,5 meter (16 fot) med utenbordsmotor som ble importert til Norge i 2012, kom fra Polen.

Fra januar til og med november 2012 kjøpte vi båter med utenbordsmotor for 93,4 millioner kroner fra Polen. Dette er en økning på ti prosent fra samme periode i 2011, da importverdien utgjorde 84,5 millioner kroner.

Finland

Dermed har Polen passert Finland når det gjelder eksport av båter for utenbordsmotor til Norge. I praksis snakker vi da om styrhusbåter, daycruisere, bow-ridere og lignende båter over 16 fot.

Vi importerte båter fra Finland i dette segmentet for 72 millioner kroner i de 11 månedene av 2012. Tilsvarende tall for året før var 112 millioner kroner. Dermed falt importen fra Finland med hele 36 prosent i 2012 fra året før.

Tett i hekken på Finland følger Frankrike med eksport til Norge i 2012 på 57 millioner kroner, ørlite ned fra 60 millioner året før.

Les også: Litt ned for utenbords

Sverige

Tallene er hentet fra Statistisk Sentralbyrå og gjelder båter med utenbordsmotor over 5,5 meter som er bygget i glassfiber.

Sverige havner langt bak nevnte naboland ved Østersjøen når det gjelder eksport av båter for utenbordsmotor til Norge. Vi kjøpte de 11 første månedene av 2012 svenske båter for 26 millioner kroner, det samme beløpet som året før.

Importverdien fra USA var på 8,5 millioner kroner i 2012.

Fra og med januar til og med november 2012 ble det importert motorbåter med lengde 5,5 meter eller mer og bygget av glassfiber for utenbordsmotor til en samlet verdi av 285 millioner kroner. I samme periode året før importerte vi motorbåter på over 5,5 meter bygget av plast for utenbordsmotorer for 325 millioner kroner.

Les også: Motorbåtimporten ned 31 prosent