Vi prøver ut det enkle båtlivet

Er det størrelsen som teller, eller kan en liten båt gi like mye båtglede som et langt større alternativ? I sommer skal vi med en Pioner 14 teste om en liten båt kan gi minst like mye båtglede som en stor båt.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke få ganger jeg har fått spørsmål om hva slags båt jeg selv ville valgt. Og det er blitt noen prøvekjøringer og tester. Raske båter, luksuriøse båter, i det hele tatt båter som fremstår som våte og for de fleste er utopiske drømmer til flerfoldige millioner kroner, ja til og med i Euro.

SNART EN BÅT: Pulveret varmes opp til noen hundre grader og roteres i en form.

Noe enkelt

Svaret på min drømmebåt er ofte skuffende. Skal jeg virkelig nyte båtlivet ser jeg for meg noe så enkelt som en båt uten bekymringer. En båt der man slipper å kneppe av og på havnekalesje, styre med puter, men i enkelt nok bare sette i nøkkelen og kaste fortøyningene. Og heller ikke en båt som man er livredd for å få litt fiskeslo på dekk. Eller har hjertet i halsen når man utforsker nye grunner. Ja, faktisk har jeg flere ganger sagt at jeg kunne tenkt meg en så enkel båt som en Pioner i polyetylen som tåler mye og er lett å reparere om det blir skader. Kanskje en 14-foter. Selvlensende, robust, enkel og fri for bekymringer. Med denne testen av Pioner 14 Active i sommer ønsker jeg å bevise at en liten 14-foter kan gi vel så mye båtglede som en bobåt. Det blir helt andre opplevelser som jeg håper også ungene vil ta med seg videre som den virkelig gode sommeren, selv om de også ble skuffet da jeg viste hva slags båt vi skal teste ut. En mindre båt har jo også et miljøaspekt i seg, og da ikke bare i produksjon, men også med båtens beskjedne forbruk. Og en annen ting, i motsetning til glassfiber er plastmaterialet polyetylen langt mer resirkulerbart.

BÅTBYGGING: Fra fabrikken der Pioner bygges på Bjørklangen.

LES OGSÅ: Flere vil kjøpe båt

Lav startpris

Pioner er desidert Norges største båtprodusent. Cipax som produserer polyetylen-båtene med rotasjonstøp har produksjonen langt til skogs, på Bjørklangen. Her er det produsert nærmere 350.000 båter siden starten i 1959. Og i år fortelles det at omsetningen i år blir all time high. Nye modeller er blitt lansert de siste årene.  Modellutvalget spenner seg fra 8 til 17 fot. En av de mer populære båtene er Pioner 14 Active, som har en grunnpris på 35.000 kroner, rein, og uten motor. Og her kan du bygge opp din egen båt etter behov og ønsker, og med alt utstyr kan prisen ende på nærmere hundre tusen kroner.  Har du en påhenger fra før er det bare å løfte over den, ellers leveres grunnbåt med motor fra 55.000 kroner, som er klar for det enkle båtlivet.

LES OGSÅ: Bygg din egen Pioner

Rask prosess

Når vi henter båten på fabrikken på Bjørklangen får anledningen til å være med i produksjonsprosessen til båten vi snart skal ha med på hengeren. Grønt plastpulver som tømmes i formen. Og fra tiden det tar inn i varmeovnen på om lag 300 grader til det er en ferdig båt tar ikke særlig mer enn to og en halv time. Og da er den faktisk sjøklar.  Vi kjenner på skroget på den grønne båten som til og med har fått på logoen, den er helt ferdig. Og fortsatt litt varm. Tilbake til til Vestfold har vi med oss en nesten rykende fersk 14-foter på hengeren. Vekt på henger og båt er under 750 kilo, og kan derfor trekkes med alle med vanlig førerkort for bil. Kan det bli enklere?

KLAR FOR SOMMERTEST: Pioner 14 Active.