Elektriske båter stilles ut i Paris

Danske Rand og svenske X Shore er blant båtbyggerne som stiller ut elektriske båter på Salon Nautic i Paris.

Publisert Sist oppdatert

Mens tusenvis av hissige franskmenn protesterer mot bensinavgift i Paris’ gater, viser fransk båtbransje fram en rekke nye elektrisk drevne båter på utstillingen Salon Nautic.

Salon Nautic i hjertet av Paris er blant Europas største båtutstillinger med ca 200.000 besøkende i begynnelsen av desember hvert år. Utstillingen åpner dørene i dag (lørdag 7. desember), og har dedikert 400 kvadratmeter til å vise fram nye el-båter. Skandinaviske båter er godt representert.

Les også: Elbåtene er her, men de er ikke for alle (for abonnenter)

Danske Rand står bak den 18 fot lange skjærgårdsjeepen Rand Picnic 18. Dette er en sosial dagstur båt med sitteplass til ti personer, som drives av Torqeedo 4.0 RL. Toppfart er ti knop, og batteritiden oppgis til 16 timer i ti knop. I Norge forhandles båten blant annet av Bakken Motor, og koster nær 300.000 kroner. Se video av Rand 18 Picnic i bunn av saken.

Svenske X Shore stiller ut eElectric 8000 Smögen, en moderne og tøff skjærgårdsjeep for dagsturer og dykking. Skroget er lett og formet for minimum vannmotstand. Ifølge produsenten skal båten være god for 40 knop. Rekkevidden oppgis til hele 100 nautiske mil på økonomisk kjøring. Kjøper kan velge batteripakke på 90 kWh eller 120 kWh, og ladetiden oppgis til åtte til tolv timer, avhengig av strømkilden.

Les også prøvekjøring av finske Q30: Tilbake til framtiden (for abonnenter)

Kanalbåt

En mindre dagsturbåt er Derby 4,90. Den lille båten på snaue fem meter skal være godkjent for 11 personer. Farten er fire-fem knop og da holder batteriene i opptil ti timer.

Kanalbåter er kanskje ikke så aktuelt i Norge, men i Europa er det mange som bedriver fritidsbåtliv på elver, kanaler og sjøer. Les Canalous er en hundre prosent elektrisk drevet kanalbåt, som også er utstyrt med en generator. Båten har en pakke lithiumbatteri på 40 kw dedikert til framdrift. Den kan gå seks timer i fire-fem knop. Blant utstyret er baug- og hekkthruster for maks kontroll under manøvrering i trange farvann.

Les også intervju med Torqeedo-gründer Christph Ballin: –Elbåtene mnå bli bedre enn båtene vi har i dag

Sjefen for Salon Nautic, Alain Pichavant, trakk fram utstillingen av elektriske båter da Båtliv spurte ham om hva han ville framheve ved årets messe. I år arrangeres det også en innovasjonskonkurranse i forbindelse med utstillingen i Paris.