Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

På hemmelig oppdrag med verdens raskeste marinefartøy

«Nei, nei. Dette er ikke smalt. Hold litt nærmere jernstaken enn land, så går det fint.» Loggen viser 45 knop når jeg overtar roret på vei ut Oslofjorden. Sundet mellom Gullholmen og Jeløya er 250 meter, og nesten halvparten er grunt vann.

Publisert Sist oppdatert

Kapteinløytnant Trond Seim Sivertsen er nestkommanderende (NK) på KNM «Steil». Det er han som sitter ved siden av meg og navigerer. Jeg har fått låne førerstolen på vei ut Oslofjorden. Det er ikke noe ratt på denne båten, bare en liten joystick, som på et dataspill. Jeg må ta i litt for at båten skal reagere. Følelsen av å styre en koloss på nesten 50 meters lengde og 300 tonns tyngde er surrealistisk.

Båten reagerer, og jeg legger kursen som Sivertsen befaler. Vi øver på skjerpet navigasjon i skjul av terrenget. Midt i sundet foran oss ligger en skjærgårdsjeep. Sivertsen blåser i fløyta idet vi passerer jernstaken. Ingen reaksjon. Kanskje han ville kappkjøre? Han ser overrasket ut idet han oppdager oss. Farten er nå nede i 30 knop, og det kjennes som om vi ligger stille. Man blir lett fartsblind i denne båten.

Etter den lille unnamanøveren gir vi på igjen med kurs innenfor Eldøykollen. Vi skal gå innaskjærs mot Fredrikstad. Toppfarten på KNM «Steil» er drøye 60 knop. Det er en underlig fartsfølelse. Veldig ulikt mindre båter jeg har kjørt i lignende hastigheter. Det er veldig stabilt og rolig, men tyngden og kraften er overveldende. Lyden fra de to flymotorene på 16 000 hester likeså.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her