Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Overlegen IPS

Med Formula 45 har boattest.com kjørt to Volvo Penta-alternativer mot hverandre. IPS mot v-gir. Resultatene er overveldende.

Publisert

Selv om IPS-alternativet har 280 hestekrefter færre en v-giret viser den den seg uslåelig. Begge motorene er fra Volvo. V-gir var en Volvo Penta D9 2x575 hk, mens IPSen ble dyttet av en 2x435 hk Volvo Penta IPS 600.

Foruten at IPS-alternativet veier 770 kilo mindre har den en rekkevidde som er 47 prosent lenger enn v-akslingen når tanken er fylt opp 90 prosent. Formulaen klarte 278 nautiske mil med IPS mot 188 nautiske mil med v-gir.

Her er hovedpunktene boattest.com har publisert etter sammenligningen med IPS mot v-gir:

  • IPS er 770 kilo lettere
  • IPS koster 19.620 dollar mindre
  • IPS har 280 færre hestekrefter
  • IPS kjører fem prosent raskere
  • IPS bruker 24 prosent mindre drivstoff
  • IPS har 47 prosent lenger rekkevidde
  • IPS har joystick som får enhver til å se ut som å manøvrere som en proff

Testbåten kom også raskere opp i plan med IPS, på ti sekunder mot 13 med v-gir. Mens v-akslingen brukte 21 sekunder på å komme opp i 30 knop, klarte IPS-alternativet det på 14 sekunder.

Bare noen måneder etter at Formula introduserte sin 45-foter våren 2006 med v-gir lanserte de båten med IPS. Ifølge boattest.com ble 95 prosent av båtene solgt med IPS i januar 2007.

Boattest.com har også lagt ut testresultatene som viser turtall, hastighet, drivstiofforbruk, rekkevidde og støy.

45 Coup Express Cruiser med IPS

45 Coup Express Cruiser med v-gir