Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Oslofjordmuseets raskeste

Denne hurtiggående «Withjolla» kan du nå se se på museum.

Publisert

I årene før og etter siste verdenskrig var det flere motorbåtregattaer hver sommer i Indre Oslofjord. Særlig var det mange av de små hydroplanene, eller «loppene» som vi kalte dem.  En av dem kan du nå se på det nye Oslofjordmuseet i Vollen i Asker.

Alle båtinteresserte som har levd noen år husker selvsagt «Withjollene». De ble bygget i flere størrelser fra seks til 16 fot og var populære som slepejoller, landsted-og fiskebåter, ja, det var til og med et par av dem som ble levert med mast og seil.

With-navnet hadde de fra den berømte båtkonstruktøren og oppfinneren, Bror With. Han var mannen bak «drommedille»-bunnen, en avansert form for stepp under vannlinjen som gjorde at båtene kom raskt opp i plan og gikk fort uten å bruke for mye bensin. Bror With tegnet og bygget også rene racerbåter, eller «lopper» og var med i NM-regattaer og andre race i 1930-årene.

Båten på Oslofjordmuseet ble tegnet av Bror With i 1948 og bygget av Jens Lund. Sistnevnte var mest kjent for sine bragder på motorsykkel, men som så mange av de andre speedwaykjørerne, ikke minst «Stompa» Andersen, en av våre beste etter Basse Hveem, drev han med båtrace om sommeren. Jens Lund overlot båten til Ole With som rev av bunnen på båten og laget en ny med stepp. Etter det vant båten NM både i 1953, 54 og 55 samt flere «Oslofjorden rundt»-race. Ole With har tatt godt vare på klenodiet siden den gang og forærte nylig båten til Oslofjordmuseet der den nå er ett av blikkfangene.

På museet får du vite alt om denne morsomme lille speedbåten. Den var bygget til Racerklasse C, standard, og er utstyrt med en 500 ccm Johnson påhengsmotor.

Ole With er i dag mest kjent som seilmaker. Ved siden av å kjøre speedbåt var han også aktiv jolleseiler. Han bygget selv en av Norges første plastbåter sent på 50-tallet, en «Finnjolle», som da var OL-klasse.