«Stavanger» på plass på Bygdøy

I strålende solskinn ankom RS 14 «Stavanger» Sjøfartsmuseet på Bygdøy, for egne seil for siste gang. Nå blir veteranen museumsskip under tak.

Publisert

Mange redningsselskapsvenner og veteranbåtinteresserte var til stede da Colin Archer-skøyten seilte inn til hovedstaden søndag. Nå skal «Stavanger» altså under tak, slik planen har vært hele tiden siden Redningsselskapet overtok det 108 år gamle fartøyet fra forrige eier.

Og nettopp de forrige eierne, familien Jul Nielsen, får mye av æren for at museet nå får en en svært original redningsskøyte i sine samlinger. Familien, som blant annet seilte henne på langturer, valgte kun liten grad å endre og modernisere skøyten, og etter en restaurering i 2001/2002 fremstår nå RS 14 «Stavanger» i tilnærmet original stand.

Det betyr blant annet at seil og årer er eneste fremdriftsmiddel, at oppvarming og byssefyring skjer med ved og kull - og at vannet oppbevares på tønner.

RS 14 «Stavanger» var inntil helgen også unik i den forstand at hun var den siste norske båten av noe størrelse som ennå ble seilt uten maskin eller moderne hjelpemidler.

Hun har de siste årene blitt brukt til dokumentasjon, opplæring og PR-seilaser for Redningsselskapet, men nå går veteranen altså på land på Bygdøy - og naboskapet blir det mest fornemme tenkelig i norsk sjøfartshistorie, med «Fram» og «Gjøa» like ved, mens vikingskipene i alle fall inntil videre hersker på andre siden av veien.

Rundt dette helt spesielle fartøyet skal det nå bygges opp en helhetlig utstilling av Redningsselskapets historie

Fakta, RS 14 «Stavanger»

Byggeår: 1901


Tegnet og bygget av: Colin Archer


Lengde: 47 fot

Bredde: 4,65 m


Deplasement: 31 tonn

Seilareal: 110 kvm

Pris 1901: 10.363 kroner


Tjenestetid: 1901-1938

Reddet: 53 personer

Assisterte: 2996 fartøy

Foto, hovedbildet: Ingar Bie/ Redningsselskapet