Hunterseiling.
Knuter og fortøying.
Knutebordet.
Politibåtbesøk.
Ashan og Lars er instruktører.
Tone Carine Næss viser vester.
Førstehjelp og HLR.
Pionerbåter brukes til ro-opplæring.
Halvstikk.
Politibåt-besøk.
Ro-opplæring.
Ashan lærer barna om redningsbøyen.

Bytter ut klasserommet med praktisk sjøvett

I løpet av fire hektiske og morsomme timer lærer fjerdeklassingene om seiling, roing, politibåter, knuter og sjøveisregler.

Publisert Sist oppdatert

Stort bilde: Elever fra Disen skole kombinerer lek og læring på Sollerudstranda.

De om lag 80 fjerdeklassingene  er delt inn i åtte grupper, og skal i løpet av den fire timer lange økten gjennom åtte forskjellige poster. Disse består av følgende; opplæring i sjøveisregler, innføring i maritime ord og gjenstander, opplæring i sjømerker og kart, roing, seiling, kasting av livline, samt at de lærer om hva slags utstyr man bør ha med på båttur. Fortøying av båt og knuter, førstehjelp, sikkerhet og bruk av vest, samt innføring i badevett og miljøvettregler. Ved flere av postene er det lagt inn oppgaver som barna må svare på, slik som å krysse av for riktig navn på maritime gjenstander og tegne inn kursvalg i forhold til sjømerker.

   

Programmet er stramt og for at barna skal få med seg mest mulig ballast før sommerferien benytter Tone Carine Næss matpausen til å fortelle om forskjellige typer vester og flyteplagg som finnes på markedet. Hun viser frem både seilervester, passasjervester fra store ferger og moderne flyteplass i form av fleecejakker.

   

Etter lunsjpausen vet alle fjerdeklassingene fra Disen skole at et flyteplagg ikke har den samme livreddende funksjonen som en redningsvest med krage, og at den oransje fargen ikke er tilfeldig valgt, men skal gjøre personen i vannet lettere synlig.

Ekstra spennende synes også barna det er at politiet har tatt turen innom og lar dem få til å komme opp i RIB-en sin. Spørsmålene er mange; Alt fra hvordan man bruker dødmannsknappen til hvordan der er å fakke tyver med båten.

Landsomfattende

Sjøvettsdagene arrangeres over hele landet i regi av Sjøfartsdirektoratet og Redningsselskapet (NSSR). Arrangementets form varierer fra sted til sted, utfra hvilke lokale ressurser og frivillige lag som er tilgjengelig, med opplæring i sjøvett for barn som fellesnevner.

I Oslo  fikk barna i tillegg til den teoretiske delen også prøve seg i jolleseiling og roing. Totalt deltar 8.500 barn på landsbasis i sjøvettsdagene. Av disse er 820 i Oslo.

– Da vi sendte ut  innbydelse i februar fikk vi tilbakemelding på at så mange som 1700 skolebarn ønsket få delta i Sjøvettsdagene. I løpet av to dager var kvoten på drøye 800 barn fulllt, forteller Tone Carine Ness, Sjøvett- og opplæringsansvarlig i Redningsselskapet. Hun forteller at de også har tilrettelagt for funksjonshemmede barn.

Første møte med sjøen

Opplæring i hvordan man skal te seg på og ved sjøen er viktig for alle barn.

– Likevel er det dette spesielt viktig i en by som Oslo, med så mange flerkulturelle elever. Mange av barna har aldri vært i nærheten av sjøen før de kommer hit, forklarer Næss. Hun tenker da spesielt på barn som kommer fra kulturer og steder i innlandet hvor foreldrene selv ikke kan svømme og dermed oppfordrer barna til å holde seg langt unna vann.

– Det å få være med på en liten båttur og lære det grunnleggende om sjøvett kan være nok til at barna ser at vann og båtliv ikke er farlig, men faktisk veldig spennende, så lenge man oppfører seg  fornuftig. Etter en slik dag har de dessuten et godt utgangspunkt for å oppsøke sjølivet senere.

Gøyal jobb og meningsfull skole

På Sollerudstranda er det foruten KNS, Norsk Luftambulanse og NSSR elevene ved Sollerudstranda skole som står for instruksjonen av barna. 16-åringen Ashan Awan skryter av skolen og mener at det er den beste skolen han kunne gått på.

– Jeg har lært masse her, i tillegg til at vi får dra på turer under ordnete forhold. Det viktigste  jeg har lært er å ikke gi opp, skryter 16-åringen, som synes det er veldig gøy å kunne lære opp barna i sjøvett under Sjøvettssdagene.