Sjøfartsdirektoratet om Saga Oseberg

MOTORISERES ELLER IKKE?: Sjøartsdirektoratet skal vurdere kravene for Saga Oseberg.

– Nei, vi har ikke krevd motorisering

Etter flere medieoppslag om at Saga Oseberg må motoriseres for å tilfredsstille kravene, presiseres det fra Sjøfartsdirektoratet at de ikke har kommet med et slikt krav, ennå.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har ikke krevd noe enda ettersom vi ikke har fått noen søknad fra stiftelsen, sier kommunikasjondirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet. Han presiserer at det derfor ikke er fattet noen vedtak om Saga Oseberg.

LES OGSÅ: Krever motorisering

– Men vi har sendt et svar til stiftelsen med noen mulige scenarier, sier Aarhus til Båtliv.

DAG INGE AARHUS: Kommunikasjondirektør i Sjøfartsdirektoratet.

Sjøfartsdirektoratet har sendt et brev til stiftelsen der de tar opp flere scenarier.

– Det eneste som er nevnt konkret i brevet er at det i utgangspunktet er krav om motor i passasjerskip som drives frem av seil. Vi har ikke nevn nødutganger. Hvorfor skulle vi det på et åpent skip, spør Aarhus.

Stiftelsen tok kontakt med Sjøfartsdirektoratet med spørsmål om Saga Oseberg i mars. I denne dialogen skal det ha blitt skissert noen mulige krav som i ettertid har fått stor medieoppmerksomhet i både riksdekkende medier og lokalpresse.

– Er regelverket tilrettelagt slik at Saga Oseberg kan få en slik dispensasjon?

– Vi kan vi ikke saksbehandle denne saken gjennom media. Vi har heller ingen konkret søknad hverken om sertifisering eller dispensasjon. Men som sagt så er vi opptatt av å ivareta sikkerheten samtidig som vi ønsker en dialog, sier Aarhus.

Noe av det som har fått mest oppmerksomhet er motorisering av vikingskipet.

– Dette er kun en referanse til hva regelverket har som hovedregel for et seilskip som skal godkjennes som passasjerskip. Det må ha motor. Hva som konkret blir relevant i denne saken kan vi ikke si før vi har en søknad å behandle. Men vi kan nevne at vi hadde en tilsvarende sak i Haugesund med vikingskipet «Draken» hvor det er satt inn en liten skjult innenbordsmotor, sier informasjonsdirektøren.

Han forteller videre at det finnes mange skip med spesielle problemstillinger, men at de fleste lar seg løse gjennom dialog.

– Så kan det også da hende at ikke alle er enige i alle krav, men sånn vil det alltid være. Vi har hatt tilsvarende saker før som vi har funnet gode løsninger på, sier Aarhus.